ایلان ماسک: راه حل مشکل ترافیک فلوریدا، تونل زیرزمینی است

پیشنهاد ماسک با حمایت و تمسخر گروه‌های مختلف رو به رو شده است

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تسلا - Robyn Beck / POOL / AFP

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به منظور کمک به کاهش ترافیک در میامی، پیشنهاد حفر تونل زیر این شهر را مطرح کرده است.

آقای ماسک که موسس و مدیرعامل شرکت بورینگ نیز هست، اوایل هفته جاری توییت کرد که با ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، درباره حفر تونل زیر میامی در فلوریدا، که اخیرا به‌عنوان یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ شناخته شده، صحبت کرده است. وی بعدا روز دوشنبه در توییتی نوشت: «اتومبیل‌ها و کامیونهای گیر افتاده در ترافیک، میلیون‌ها تن گازهای سمی و ذرات معلق در هوا انتشار می‌دهند. تونل‌های شركت بورینگ زیر میامی می‌توانند مشکل ترافیک را حل کنند و نمونه‌ای برای جهان باشند.»

وی افزود: «اگر فرماندار و شهردار بخواهند این کار انجام شود، ما این کار را خواهیم کرد.» فرانسیس سوارز، شهردار جمهوری‌خواه میامی، این ایده را «فوق‌العاده و بدیهی» خوانده و گفته است: «ما دوست داریم که نمونه اولیه چنین شهری باشیم.»

آقای سوارز که اخیرا خواستار نقل‌مکان صنایع تکنولوژیک به میامی شده است، روز پنجشنبه با تمجید از این ایده گفت: «ایلان ماسک شخصی است که در عین داشتن شرکت‌های بزرگ خود، یک برند و نشان تجاری شگفت‌انگیز است. او مبتکر است.»

این پیشنهاد همچنین با استقبال پرشور سایر مقامات محلی از جمله دانیلا لوین کاوا، شهردار دموکرات میامی‌دید، و جیمی پاترونیس، مدیر ارشد مالی ایالت فلوریدا که یک جمهوری‌خواه است، روبه‌رو شده است. با این حال، بسیاری از ساکنان محلی درباره این ایده، ابراز تردید کرده‌اند. این شهر فقط چند متر بالاتر از سطح دریا است و در مقابل خطر بالا رفتن سطح آب دریا، آسیب‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فلوریدا بر روی یک فلات از سنگ ‌آهک متخلخل واقع است که فرسایش زیر زمین، آن را در معرض خطر سیلاب قرار می‌دهد. کورتیس گورلی، استاد مهندسی سازه در دانشگاه فلوریدا، به سی‌بی‌اس میامی گفت: «این ایده خیلی هوشمندانه به نظر نمی‌رسد و مطمئنا گران خواهد بود.» آقای گورلی افزود كه این پروژه با این چالش‌ نیز روبه‌رو خواهد بود كه در حین ساخت دیوارها، باید آب را از تونل خارج کرد.

کسان دیگری نیز این ایده به سخره گرفته‌اند. ویلکین بروتوس، خبرنگار ان‌پی‌‌آر، در توییتر خود نوشت: «مدیریت این پروژه را باید به «آکوآ من» (مرد آبی) سپرد.»

همزمان، مایکل گرونوالد، خبرنگار پولیتیکو، نوشت: «ماسک احتمالا مهمترین و مبتکرترین انسانی زنده در جهان است اما قبل از این که یک اتفاق خارق‌العاده احمقانه رخ دهد، کسی باید زمین‌شناسی فلوریدا را برای او توضیح دهد.»

علی‌رغم نگرانی‌ها، مایکل مونی‌، استاد ساخت‌وساز و حفر تونل در دانشکده معدن کلرادو، به سی‌بی‌اس گفته است که ساخت تونل برای عبور از زیر میامی امکان‌پذیر است. وی اظهار داشته است که تونل زدن از درون سنگ‌آهک معمول است و اگرچه بالا آمدن سطح دریا می‌تواند بر ساخت‌وساز فشار وارد کند‌، اما می‌توان با تدابیری در مهندسی طرح، با آن مقابله کرد.

از طرفی این تونل، اولین تونل این منطقه نیست. پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ مهندسان تونلی به طول بیش از یک کیلومتر را در بندر میامی به اتمام رساندند. هزینه آن پروژه حدود ۶۶۸.۵ میلیون دلار بود. هنوز هیچ اطلاعاتی درباره هزینه بالقوه پیشنهاد آقای ماسک وجود ندارد.

شرکت بورینگ، در سال ۲۰۱۸ یک تونل آزمایشی ۱.۵ کیلومتری را در هاثورن در کالیفرنیا تکمیل کرد که حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه داشت اما ساخت یک تونل در مقیاس وسیع از این نوع، در هیچ جای دیگر ایالات‌متحده انجام نشده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی