نخست‌وزیر عراق: اجازه تکرار حملات انتحاری را نمی‌دهیم

مصطفی الکاظمی از عزم دولتش برای تحول در دستگاه امنیتی عراق گفت

نخست‌وزیر عراق از تغییرات در بدنه و مدیریت نیروهای امنیتی این کشور خبر داد-Sabah ARAR / AFP

امروز جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملی عراق به ریاست الکاظمی تشکیل شده بود تا به موضوع بمب‌گذاری انتحاری دیروز که منجر به کشته‌شدن حداقل ۳۲ نفر شد، رسیدگی کند.

این نخستین حمله انتحاری بزرگ در عراق پس از سه سال بود که در قلب بغداد اتفاق افتاد.

الکاظمی پس از پایان این جلسه گفت که متاسفانه با وجود تلاش بی‌‌وقفه نیروهای امنیتی، داعشی‌ها توانستند روز گذشته خود را به بغداد برسانند.

 وی افزود: «آنچه دیروز رخ داد، غفلت و خطایی است که اجازه تکرار آن را نمی‌دهیم. این رخداد نشانگر وجود نقصی است که باید فوراً رفع شود. در سرویس های اطلاعاتی چالش هایی وجود دارد که باید فوری رفع شود و ما شرایط جدیدی را برای کار امنیتی‌مان ایجاد خواهیم کرد و اقدامات فوری را انجام خواهیم داد.»

وی ادامه داد: «امنیت فقط مفهومی نیست که ما در رسانه‌ها از آن صحبت کنیم بلکه یک مسئولیت است. زندگی مردم و فرزندان ما بازیچه نیست.»

نخست‌وزیر عراق از تغییرات در بدنه و مدیریت نیروهای امنیتی این کشور خبر داد و گفت: «هر کسی که در هر سطحی مسئولیتش را در حفاظت از شهروندان انجام ندهد، باید از سمت خود کناره‌گیری کند. دستگاه‌های امنیتی ما در ماه‌های گذشته تلاش زیادی کرده‌اند و عملیات‌های بزرگی علیه باندهای تروریستی داعش انجام شده است و ما در بیشتر آنها موفق شده‌ایم.»

الكاظمی در پایان سخنان خود گفت: «عراق یك كشور متحد است و همه نهادهای امنیتی و نظامی آن باید هماهنگ عمل كنند. ما اقدامات اطلاعاتی را با جدیت تمام هماهنگ خواهیم کرد.»

روز گذشته، الکاظمی به دلیل دو بمب گذاری تروریستی که منطقه باب‌الشرقی پایتخت رخ داد، دستوراتی را برای تغییرات عمده در سرویس‌های امنیتی صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پیش از تشکیل جلسه شورای امنیت ملی عراق، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای گفت که به دستور آقای کاظمی، این تغییرات صورت خواهد گرفت:

برکناری عمر صدام، معاون وزیر کشور و امور اطلاعاتی و جایگزینی او با احمد ابورغیف.

برکناری عبدالکریم عبد فاضل (ابو علی البصری)، مدیرکل اطلاعات و ضدتروریسم وزارت کشور (واحد شاهین‌ها) و جایگزینی او با حامد الشطری، با وظیفه پیوند دادن این واحد با فرمانده کل قوای مسلح.

انتقال قیس المحمداوی از سمت فرماندهی عملیات بغداد به وزارت دفاع و جایگزینی احمد سلیم به جای او.

برکناری رئیس کل پلیس کشور جعفر البطاط و جایگزینی او با رعد شاکر جودت.

برکناری مدیر اطلاعاتی و امنیتی عملیات بغداد، بصام مجید.

بیشتر از جهان