افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای ایرانی در دی‌ماه

نرخ تورم دی ماه به ۳۲.۲ درصد رسید

بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها مربوط به «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» بوده است-ATTA KENARE / AFP

نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٤  واحد درصد افزایش‌یافته است.

 بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٢,٠ واحد درصدی به ٥٩.٩ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ١.٢ واحد درصدی به ٣٩.٩ درصد رسیده است.

 مرکز آمار ایران می‌گوید بر اساس آخرین داده‌ها، خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٦.٢ درصد بیشتر از دی ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» پول پرداخت کرده‌اند.

بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها مربوط به «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» و انواع روغن‌های خوراکی بوده است.

در گروه کالاهای غیرخوراکی، مبلمان و لوازم‌خانگی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

در بخش‌های تفریحی و محصولات فرهنگی، گل طبیعی، لوازم‌تحریر، پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

نرخ رشد اقتصادی در شش ماه اول سال جاری منفی ۱.۹ درصد بوده است.

در یکی از آخرین اظهارنظرهای رسمی درباره نرخ تورم در ایران، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌ها درباره تزریق ارز گفت: «اگر ارزپاشی را اجرا نمی‌کردیم، قیمت دلار به حدود ۵۰ هزار تومان و تورم به بالای ۱۲۰ درصد می‌رسید.»

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشره، نرخ بیکاری در ایران نزدیک به ده درصد است. کاهش نرخ بیکاری در سالی که براثر همه‌گیری کرونا بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شدند این پرسش را به ذهن می‌آورد که آمار مربوط تا چه اندازه درست است؟

برخی از کارشناسان این کاهش را نتیجه کاهش نرخ مشارکت در ایران می‌دانند. به عبارتی تعداد افرادی که از پیدا کردن شغل ناامید شده‌اند و دیگر در آمار افراد جویای کار آورده نمی‌شوند، افزایش‌یافته است.

بیشتر از اقتصاد