افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیگار در راه است

شرکت ملی دخانیات بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه توتونی خود را وارد می‌کند

به دلیل افزایش قیمت ارز و مالیات، قیمت سیگار در سال آینده افزایش خواهد یافت- عکس از ایسنا

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی گفت که در صورت تصویب مالیات نخی برای سیگار، سال آینده قیمت پایه سیگار برندهای داخلی و بین‌المللی به ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تاجدار اظهار داشت: «بر اساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه برای سیگار تولید داخل ۱۰ درصد، تولید برندهای بین‌المللی ۲۵ درصد و واردات سیگار ۴۰ درصد مالیات تعریف شده، اما کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفته برای سال ۱۴۰۰ این مالیات را با مالیات ۵۰ تومانی برای هر نخ سیگار تولید داخل، ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار با برند بین‌المللی و ۱۵۰ تومانی برای واردات هر نخ سیگار جایگزین کند که واحدهای تولید داخل بیشتر از آن آسیب می‌بینند به‌طوری‌که این تصمیم بر برندهای تولید داخل اثر ۲۵ درصدی و بر برندهای بین‌المللی اثر افزایشی ۲۰ درصدی خواهد داشت.»

وی در ادامه افزود تاکنون هزینه‌های گمرکی بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌شد که این نرخ در بودجه سال آینده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده که حدود ۵۰۰ هزار تومان بر قیمت هر کارتن سیگار تأثیر خواهد داشت. با درنظرگرفتن افزایش هزینه‌های کارگری و لجستیکی پیش‌بینی می‌شود که در صورت تصویب مالیات نخی برای سیگار، در مجموع قیمت پایه (قیمت تمام شده برای تولیدکننده) سیگار برندهای داخلی و بین‌المللی به ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد افزایش یابد.

درحالی‌که فعالان بازار دخانیات معتقدند که سیگار در ایران گران است، اما مسئولان دولتی و مجلس همچنان بر افزایش قیمت سیگار تأکید دارند.

تاجدار در همین رابطه گفت که اگر قصد کاهش قیمت سیگار را داریم، دولت نباید چند سال از ما مالیات بگیرد. او با اشاره به افزایش قیمت ارز افزود شرکت ملی دخانیات نیز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه توتونی خود را وارد می‌کند و این موضوع بر قیمت تمام شده سیگار تأثیر دارد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اقتصاد آنلاین، تولید سیگار در سه‌ماهه نخست سال جاری کاهش پیدا کرده و به گفته برخی فعالان این حوزه این روند همچنان ادامه دارد. به همین دلیل افزایش قیمت سیگار تا به امروز نیز ناشی از همین مسئله است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اتحادیه عطار و سقط‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا گفت آمار دقیقی از میزان قاچاق سیگار به کشور وجود ندارد و متأسفانه در زمینه واردات رسمی و تولید سیگار، سازمان‌های مرتبط همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت دخانیات و واردکنندگان آمار دقیقی از میزان تولید و واردات در اختیار اتحادیه قرار نمی‌دهند و این موضوع عاملی شده تا قیمت‌گذاری و نظارت به‌درستی و بر پایه اصول اقتصادی انجام نشود.

علیرضا رضایی تأکید کرد: توزیع سیگار در اختیار افراد انگشت‌شماری است که این موضوع گرانی و قیمت‌گذاری نامتعارف را به دنبال داشته؛ درحالی‌که باید سیستم تولید به‌گونه‌ای باشد که دلال و واسطه توان دخالت در بازار سیگار را نداشته باشد.

بیشتر از اقتصاد