«اگر بایدن یک قرارداد هم با ما ببندد شانس آورده‌ایم»

سفیر سابق بریتانیا: معامله با اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه اقیانوس آرام برای آمریکا پرسودتر است

بایدن به این که امضای یک قرارداد بازرگانی آزاد با بریتانیا در میان اولویت‌هایش قرار دارد، اشاره نکرده است-Alex Edelman / AFP

یک سفیر سابق بریتانیا در آمریکا هشدار داد که بعید به نظر می‌رسد بریتانیا بتواند در دور نخست ریاست جمهوری جو بایدن با ایالات متحده وارد یک معامله بازرگانی شود. 

لُرد کیم داروک، روز یکشنبه در مصاحبه با رادیوی چهار بی‌بی‌سی گفت «بخت» یار بریتانیا خواهد بود اگر این کشور بتواند ظرف چهار سال آینده با ایالات متحده یک قرارداد بازرگانی منعقد کند. لرد داروک در ژوئیه سال گذشته به دنبال افشای پیامی خصوصی که به دست دونالد ترامپ رسید، از مقام خود کناره‌گیری کرد. او در این پیام آقای ترامپ را به باد انتقاد گرفته بود. 

خبرگزاری پرس اسوسیشن به نقل از لرد داروک می‌گوید: «بایدن در چند هفته گذشته گفته است که انعقاد قراردادهای بازرگانی دست کم در دوره نخست ریاست جمهوریش در میان اولویت‌های او قرار ندارد. حدس من شامل دوازده ماه یا بیست و چهارماه آینده می‌شود.» 

لرد داروک، می‌افزاید اما هنگامی که آقای بایدن انعقاد قراردادهای بازرگانی را مورد بررسی قرار دهد، بعید به نظر می‌رسد بریتانیا نخستین کشوری باشد که به آن توجه کند.  

او گفت: «زمانی که او (انعقاد قراردادهای بازرگانی را مدنظر قرار دهد) قراردادهای به مراتب بزرگ‌تری در مقابلش قرار خواهد داشت تا معامله با یک کشور متوسط با ۶۵ میلیون جمعیت.»

یکی از گزینه‌های او ادامه مذاکرات در مورد بازرگانی آزاد میان ایالات متحده و اتحادیه اروپاست که در زمان اوباما آغاز شد اما هرگز به نتیجه نرسید، و دیگری پیوستن آمریکا به شراکت با کشورهای حوزه اقیانوس آرام (پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس آتلانتیک) است که برای آمریکا منافع بسیاری در بر داشته و نفوذ چین در منطقه را محدود می‌کند. 

بنابراین به صداقت بگویم من در مورد این که انعقاد قرارداد با بریتانیا (برای آمریکا) اولویت داشته باشد تردید دارم. فکر می‌کنم زیاده از حد خوشبینانه است که فکر کنیم این امر در دوره نخست ریاست جمهوری بایدن انجام خواهد گرفت، اما شاید هم شانس بیاوریم. خواهیم دید.»  

با فرارسیدن روز تحلیف آقای بایدن در روز چهارشنبه، تنها دو روز به آغاز رسمی دوره ریاست جمهوری او باقی مانده است.    

آقای بایدن در جریان فعالیت‌های انتخاباتی خود تنها به گونه‌ای گذرا به احتمال یک معامله بازرگانی آزاد با بریتانیا اشاره کرد. او در توییتی در ماه سپتامبر گفت که برگزیت نباید روند صلح ایرلند شمالی را به خطر بیندازد.  

«ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که موافقتنامه «جمعه خوب» که صلح را در ایرلند شمالی برقرار کرد قربانی برگزیت شود. 

هرگونه معامله بازرگانی میان ایالات متحده و بریتانیا باید به مفاد این موافقتنامه احترام بگذارد و از برقراری مجدد مرزهای رسمی (میان دو ایرلند) اجتناب کند. همین!» 

-جو بایدن (@جو بایدن) ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰

آقای بایدن که اجدادش اهل ایرلند بوده‌اند گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که موافقتنامه جمعه خوب، که صلح را در ایرلند شمالی برقرار کرد قربانی برگزیت شود. 

هرگونه معامله بازرگانی میان ایالات متحده و بریتانیا باید به مفاد این موافقتنامه احترام بگذارد و از برقراری مجدد مرزهای رسمی (میان دو ایرلند) اجتناب کند. همین!»

از آن هنگام، اما، بایدن هیچ گونه اشاره‌ای به این که امضای یک قرارداد بازرگانی آزاد با بریتانیا در میان اولویت‌هایش قرار دارد، نکرده است. 

در این میان، سابین ویاند، مقام ناظر بر امور بازرگانی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه در تلاش مذاکره با دستگاه رهبری بایدن به منظور حل اختلافات بازرگانی از جمله مالیات دیجیتالی و یارانه‌های هواپیمایی‌های تجارتی است که (از دستگاه رهبری پیشین) به او ارث می‌رسد.

© The Independent