ایران ۱۶ میلیون دُز واکسن از کواکس خریده است

تکنولوژی واکسن تولید داخل، کوبایی است

قرار است ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن از روسیه و چین وارد شود - عکس از باشگاه خبرنگاران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به پرداخت ۵۲ میلیون دلار برای خرید واکسن کواکس، گفت: با پرداخت این مبلغ حدوداً ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن خریداری شده است که این میزان دوز به ما کمک می‌کند تا قبل از تولید میزان موردنیاز واکسن داخلی، پاسخگوی شبکه درمان کشورمان باشیم.

علیرضا رئیسی در گفتگو با صداوسیما افزود قرار است ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن از روسیه و چین وارد شود که در این صورت امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری، واکسیناسیون را در کشورمان آغاز کنیم.

پیش‌تر، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز جمعه ۱۹ دی‌ماه، گفت که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور دستور داده که ورود واکسن کرونای تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است.

بلافاصله پس از این سخنرانی، هلال‌احمر ایران اعلام کرد که واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر اهدایی از سوی ایرانیان خارج از کشور، منتفی است و دیگر وارد نخواهد شد.

پس از این موضوع اعلام شد که ایران با کمک کوبا در حال ساخت و آزمایش واکسن بر روی مردم ایران است.

در همین رابطه رئیسی گفت: «واکسنی که تهیه آن با انعقاد قراردادی میان ایران و کوبا به تولید رسیده، فاز اول انسانی خود را در کوبا طی نموده بنابراین و طبق قرارداد فی‌مابین، تکنولوژی این واکسن از کوبایی‌ها است ولی این واکسن ایرانی محسوب می‌شود ازاین‌رو می‌توانیم فاز ۳ این واکسن را تا پایان سال جاری در کشور خودمان شروع کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که کشورهای همسایه ایران در مراحل دریافت و توزیع واکسن‌های کرونای خریداری شده هستند. عراق، دوم دی‌ماه اعلام کرد که با شرکت فایزر برای واردات یک میلیون و پانصد هزار دوز واکسن کرونا قرارداد امضا کرده و اوایل سال آینده میلادی آنها را دریافت می‌کند.

در امارات متحده عربی، واکسن چینی سینوفارم به‌صورت رایگان در اختیار همه شهروندان این کشور قرار می‌گیرد. این واکسن پیش از آغاز سال نوی میلادی در کلینیک‌های دولتی و خصوصی و بیمارستان‌های هفت امارت این کشور توزیع شد. تعداد واکسن‌هایی که این کشور خریداری کرده مشخص نیست.

همچنین، در عربستان سعودی واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا ۲۷ آذرماه آغاز شد. وزیر بهداشت این کشور از اولین کسانی بود که واکسن دریافت کرد و پس از او ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد او نیز در برابر دوربین‌های تلویزیونی واکسن زدند. عربستان سعودی چهار محموله از اولین مرحله واکسن‌های کرونا را دریافت کرده و اولین کشور در خاورمیانه است که واکسن تولیدشده توسط شرکت دارویی فایزر و شریک آلمانی‌اش بیون‌تک را تهیه کرد.

بیشتر از جهان