تاکید غنی بر برگزاری انتخابات‌های آینده  

آقای غنی هدف اساسی خود را انتقال قدرت از طریق صندوق رای تعیین کرده‌است

اشرف غنی رئيس جمهور افغانستان بر برگزاری انتخابات‌های محلی تاکید کرد - ارگ

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، با مدیران کمیسیون مستقل انتخابات دیدار و درباره طرح‌ها و برنامه‌های این نهاد برای برگزاری چند انتخابات‌ آتی در این کشور گفت‌وگو کرده است.

افغانستان در آینده نزدیک انتخابات‌ شوراهای ولایتی، شوراهای شهرستان، شورای ملی باقیمانده در ولایت غزنی و شهرداری‌های شهرهای بزرگ کشور را پیش رو دارد؛ اما تحولات سیاسی از جمله روند مذاکرات صلح با طالبان و بحث درباره تدوین نقشه‌راه صلح، تمام این تلا‍ش‌های دموکراتیک را تحت الشعاع قرار داده است. از این رو، نشست آقای غنی با مسئولان و مقام‌های ارشد کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌تواند در راستای تحکیم دولت او، در بحبوحه گفت‌وگوهای صلح، مهم قلمداد شود.

کاخ ریاست جمهوری اعلام کرده است که در این دیدار که در قصر گلخانه انجام شد، اعضای کمیسیون‌های مستقل انتخابات، ضمن ارایه طرح‌ها و برنامه‌های خود، برای برگزاری چند انتخابات‌ مذکور نیز اعلام آمادگی کردند.

بنا بر اعلام ارگ ریاست جمهوری، آقای غنی ضمن استقبال از این طرح‌ها، تاکید کرده است که حکومت به اصل انتخابات متعهد است و تسهیلات لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم خواهد کرد. او دستور داده است تا جلسات منظمی با وزارتخانه‌های مربوطه شروع شود و برنامه برگزاری انتخابات در دست اقدام قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان برای تامین منابع مالی برگزاری انتخابات، به کمک جامعه جهانی نیاز دارد؛ اما جامعه جهانی به رهبری آمریکا صلح در این کشور را در اولویت خود قرار داده است. با این وجود، اشرف غنی در گذشته توانسته است بخش عمده‌ای از هزینه برگزاری انتخابات را از منابع داخلی فراهم کند.

دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در سال ۲۰۲۴ میلادی برگزار می‌شود و آقای غنی گفته است که هدف اساسی او، انتقال قدرت به جانشین خود، «از طریق انتخابات»، است.

این موضع‌گیری او گروه‌های طرفدار ایجاد «حکومت موقت» برای رسیدن به صلح با طالبان را در موضع انفعال قرار داده است.

بیشتر از جهان