کاهش موقتی تحویل واکسن فایزر به اروپا

لاین فدرس از فایزر دانمارک افزود: این کاهش موقتی بر تمام کشورهای اروپا اثر خواهد گذاشت

کمیسیون اروپا، قراردادهای خرید واکسن را امضا کرده است اما در مورد جدول زمانی و تحویل آن مسئولیتی ندارد - Christof STACHE / AFP

شرکت فایزر تایید کرد که تحویل واکسن کووید-۱۹ به کشورهای اروپایی را موقتا کاهش خواهد داد.

این غول داروسازی روز جمعه اعلام کرد برای آن که بتواند از پس هدف‌گذاری جدید سالانه برای تحویل دو میلیارد دز واکسن در سال برآید، باید تولید کارخانه خود در شهر پور بلژیک را افزایش دهد. سخنگوی این شرکت گفت که «منطبق‌سازی تاسیسات و فرایندهای» این کارخانه به معنای آن است که در پایان ژانویه و آغاز فوریه، محصول کمتری در اختیار کشورهای اروپایی قرار خواهد گرفت.

لاین فدرس از فایزر دانمارک افزود: این کاهش موقتی بر تمام کشورهای اروپا اثر خواهد گذاشت.

شماری از کشورهای این قاره با توجه به جهشی که در شمار مبتلایان به کووید-۱۹ رخ داده است، درصدد سرعت دادن به برنامه‌های تزریق واکسن خود هستند و این تاخیر پیش‌بینی نشده را «غیرقابل‌قبول» خوانده‌اند. شش کشور اتحادیه اروپا شامل سوئد، دانمارک، فنلاند، لیتوانی، لتونی و استونی، روز جمعه در نامه‌ای از کمیسیون اتحادیه اروپا خواستند تا برای «تضمین ثبات و شفافیت در تحویل به‌موقع» واکسن کووید-۱۹ به فایزر-بایون‌تک فشار بیاورد.

در نسخه‌ای از این نامه  که در اختیار رویترز قرار گرفته،‌ آمده است: «این وضعیت قابل‌قبول نیست و نه تنها بر زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده تزریق واکسن اثر منفی می‌گذارد، بلکه قابلیت اطمینان فرایند تزریق واکسن را نیز کاهش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام وزارت بهداشت آلمان، شرکت فایزر به کمیسیون اروپا اطلاع داده بود که در سه تا چهار هفته آینده، از پس انجام تمامی تعهدات خود برای تحویل واکسن برنمی‌آید. کمیسیون اروپا، مسئول سفارش واکسن به این شرکت است. در بیانیه وزارت بهداشت آلمان آمده است که مقامات این کشور از طریق کمیسیون اروپا از این اعلان غیرمنتظره باخبر شدند و این «مایه تاسف» است زیرا این شرکت ضمانت کرده بود تعهدات خود را تا اواسط فوریه تحویل‌ دهد. در این بیانیه آمده است: «دولت‌های ایالتی و فدرال از کمیسیون اتحادیه اروپا توقع دارند هر چه زودتر به طور شفاف و مشخص در مورد افزایش تحویل و تاریخ آن با فایزر مذاکره کند.»

کمیسیون اروپا به نمایندگی از تمام ۲۷ کشور عضو، قراردادهای خرید واکسن را امضا کرده است اما در مورد جدول زمانی و تحویل آن مسئولیتی ندارد. این کمیسیون برای دریافت تا ۶۰۰ میلیون دز اضافی واکسن فایزر هم قرارداد بسته است. شرکت فایزر این واکسن را با همکاری شرکت بایون‌تک آلمان تولید می‌کند.

مقامات رسمی نروژ نیز روز جمعه گفته بودند فایزر به آن‌ها اعلام کرده است که این کاهش تحویل از هفته آینده آغاز خواهد شد. گایر بوخولم، رئیس بخش مهار بیماری‌ها در موسسه بهداشت ملی نروژ، می‌گوید: «برای دریافت ۴۳ هزار و ۸۷۵ دز واکسن از فایزر طی سه هفته برنامه‌ریزی کرده بودیم ولی اکنون به نظر می‌رسد که ۳۶ هزار و ۷۵ دز دریافت خواهیم کرد. اگر نیاز اضطراری پیش نیاید، با موجودی کنونی می‌توانیم کاهش در تحویل‌های برنامه‌ریزی شده را تا چند هفته جبران کنیم.»

در فنلاند هم شبکه تلویزیونی وای.ال.ای گزارش داد این تاخیر باعث می‌شود در پایان ژانویه و آغاز فوریه، مشکلاتی در تحویل واکسن در این کشور رخ دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان