درخواست تجدید نظر تنها محکوم بمبگذاری لاکربی رد شد

خانواده مقراهی می‌گوید که او بی‌گناه است و حالا قصد دارد در دیوان عالی بریتانیا فرجام‌خواهی کند

عبدالباسط المقراهی در سال ۱۹۹۲ در طرابلس - MANOOCHER DEGHATI / FILES / AFP

پسر مردی که بابت بمب‌گذاری لاکربی محکوم شده بود، نه سال پس از مرگ پدرش از سرطان، در تلاش برای تغییر حکم دادگاه شکست خورد.

عبدالباسط المقراهی، مامور پیشین اطلاعاتی لیبی در سال ۲۰۰۱ به جرم قتل‌عام گناهکار شناخته شد و به حداقل بیست و هفت سال زندان محکوم شد.

اما بعد به سرطان مبتلا شد و در سال ۲۰۰۹ از روی شفقت از زندان آزاد شد و سه روز بعد در لیبی درگذشت.

او تنها کسی است که به دلیل بمب‌گذاری در پرواز ۱۰۳ پان آمریکن از لندن به نیویورک در روز ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ بر فراز اسکاتلند که ۲۷۰ نفر را کشت محکوم شده است.

خانواده مقراهی در اظهار نظر پیرامون تصمیم دادگاه اسکاتلند به ابرام رای اولی، گفت که «دلشکسته» شده‌ اند و به تلاش برای اعاده حیثیت از او ادامه خواهند داد. خانواده مقراهی می‌گوید که او بی‌گناه است و حالا قصد دارد در دیوان عالی بریتانیا فرجام‌خواهی کند

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

.

سال گذشته قضات دیوان عالی اسکاتلند در ادینبورو آخرین درخواست تجدید نظر را که از سوی کمیسیون بازنگری پرونده‌های جنایی اسکاتلند و به احتمال خدشه در عدالت تسلیم شده بود رد کردند.

پس از آنکه دیوان عالی در سال ۲۰۰۲ درخواست تجدید نظر مقراهی را رد کرد و سپس خود او دومین درخواست را پس از ترک زندان در سال ۲۰۰۹ پس گرفت، این سومین درخواست تجدیدنظر بود.

در آخرین درخواست که پسرش علی مطرح کرد، گفته شده بود که هیچ «هیئت منصفه معقولی» نمی‌توانست چنان حکمی داده باشد، و نیز اسناد دادگاه پیش از محاکمه افشا نشده بودند.

پنج قاضی دادگاه استیناف پس از جلسه استماعیه ماه نوامبر، هر دوی این ادعاها را رد کردند.

رونالد کلنسی به نمایندگی از دادستانی گفت که دست داشتن مقراهی در حادثه از شواهدی چون گذرنامه جعلی که با آن به مالت سفر کرده بود و هواپیمای حامل بمب از آنجا حرکت کرده بود، مستفاد می‌شود.

اما کلر میچل، وکیل خانواده مقراهی استدلال کرد که شواهد منجر به شناسایی او «کیفیت نازلی» داشته است.

گزارش های یشتر از پرس اسوسییشن

© The Independent