ازسرگیری کار نیروگاه‌های برق خارج‌شده از مدار در ایران 

معاون وزیر نیرو: مصرف گاز خانگی و تجاری بیش از هشت‌ برابر گاز اختصاص‌‌داده‌شده به نیروگاه‌ها است

نیروگاه‌های برق تهران، نیروگاه طرشت، ری و سه واحد نیروگاه رودشور در روزهای گذشته از مدار بهره‌برداری خارج شده‌ بودند- تصویر از وب‌سایت شرکت آرین‌ ماه‌تاب، پیمانکار نیروگاه رودشور

همایون حائری، رییس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌های ایران و معاون وزیر نیرو، اعلام کرد نیروگاه‌های برق که در روزهای گذشته از مدار بهره‌برداری خارج شده بودند، دوباره وارد مدار شدند و تولید برق را از سر گرفتند.

در روزهای گذشته بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف ایران، با قطع چندین‌ساعته برق روبه‌رو شدند. مسئولان علت اصلی این موضوع را خارج شدن تعدادی از نیروگاه‌های تولید برق کشور از مدار بهره‌برداری عنوان کردند. علت خارج شدن نیروگاه ها از مدار هم «کمبود سوخت‌رسانی به این واحدها» درپی افزایش مصرف گاز خانگی اعلام شده بود.

معاون وزیر نیرو صبح روز جمعه ۲۶ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، بار دیگر رشد مصرف گاز خانگی و تجاری را دلیل محدودیت در تأمین گاز نیروگاه‌ها اعلام کرد و افزود: «اکنون نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شده بودند دوباره وارد مدار شدند.»

حائری با اشاره به این‌که مصرف گاز در زمستان سه‌برابر تابستان است، مصرف گاز خانگی و تجاری را بیش از هشت برابر گاز اختصاص‌داده‌شده به نیروگاه‌ها عنوان کرد و گفت که مصرف گاز خانگی و تجاری نسبت‌به سال گذشته روزانه بیش از ۲۵۰میلیون مترمکعب افزایش داشته است. 

رییس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌های ایران افزود: «در سال گذشته، میانگین مصرف گاز خانگی و تجاری ۴۹۰میلیون مترمکعب بوده که امسال این رقم به۶۴۰میلیون مترمکعب رسیده است.»

البته مشخص نیست از میان ارقامی که معاون وزیر نیرو اعلام کرده، رقم اول یعنی رشد ۲۵۰میلیون مکعبی مصرف در روز درست است، یا ارقام مربوط به مصرف پارسال و امسال که محاسبه اختلاف آن‌ها ۱۵۰‌میلیون رشد مصرف را نشان می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از راهکارهای اصلی برای حل مشکل کمبود سوخت نیروگاه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف گاز عنوان شده بود و مسئولان از مشترکان خواسته بودند که به این موضوع توجه کنند. هحائری همچنین از اقدام مشترکی با همکاری شرکت گاز برای کاهش مصرف انرژی خبر داد و گفت که برای این منظور «با مراجعه به مراکز و ادارات تعطیل، خاموشی سیستم گرمایشی و روشنایی آن‌ها را رصد می‌کنیم».

رییس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌های ایران با اشاره به این‌که نیروگاه‌های ایران توان تولید «۲ برابر ظرفیت برق کشور» را دارند، گفت: «تاکنون نیاز مصرف برق ۳۸هزار و ۸۰۰مگاوات بود که به همین اندازه نیروگاه در مدار وجود دارد.» 

در روزهای گذاشته در مورد تأثیر استحراج رمزارزها در ایران بر افزایش مصرف برق در کشور و در نهایت قطع برق در مناطق مختلف کشور نیز بحث بالا گرفته است.

حائری درباره تأثیر استخراج رمزارزها بر قطعی‌های اخیر برق در کشور گفت: «در استخراج رمزارزهای مجاز حدود ۱۸۰ مگاوات برق مصرف می‌شود که بسیار ناچیز است که البته برای کمک به مدیریت مصرف، از مدار خارج شدند.» او افزود موارد غیرمجاز رمزارز در کشور نیز محدود است که «آن هم با رصد و نظارت بیشتر، از فعالیت آن‌ها ممانعت می‌شود».

معاون وزیر نیرو درحالی این رقم‌ها را اعلام می‌کند که معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در شهریورماه امسال از اعطای مجوز به ۱۴ مرکز استخراج رمزارز در ایران به ظرفیت ۳۰۰مگاوات خبر داده ‎بود؛ همچنین مصطفی رجبی ‎مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز پنج‌شنبه ۲۵ دی‌ماه، از جمع‌آوری بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز خبر داده است.

برخی نیز عامل اصلی خارج شدن نیروگاه‌های تولید برق از مدار بهره‌برداری و قطع برق در نقاط مختلف کشور را مسائلی جز کمبود سوخت گاز نیروگاه‌ها یا مصرف بالای برق در مزرعه‌های بیت‌کوین می‌دانند و در مواردی با اشاره به حملات سایبری مشابه که موجب قطع برق در نقاط مختلف دنیا شده است، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به پنهان‌کاری درمورد علت اصلی قطع گسترده برق در روزهای اخیر متهم می‌کنند؛ البته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، دو روز پیش چنین اتهامی را رد کرد و گفت: «طی روزهای گذشته هیچ‌گونه حمله سایبری به شبکه برق صورت نگرفته است.»