پیام‌رسان «سیگنال» از فروشگاه‌های آنلاین داخل ایران حذف شد

«این اپلیکیشن به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از حالت انتشار خارج شده است»

امکان دانلود پیام‌رسان «سیگنال» از فروشگاههای مجازی داخل ایران حذف شده است - Lionel BONAVENTURE / AFP

پس از استقبال کاربران فضای مجازی از پیشنهاد کوچ از پیام‌رسان واتس‌اپ به «سیگنال»، این اپلیکیشن به دستور «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» از فروشگا‌‌ه‌های آنلاین در ایران حذف شد.

در پی این اقدام، امکان دسترسی و دانلود سیگنال از کافه بازار و مایکت برای کاربران ایرانی از بین رفته و در هنگام مراجعه با این پیام مواجه شدند که «این اپلیکیشن به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از حالت انتشار خارج شده است». هنوز دلیل این اقدام اعلام نشده است.

تلاش برای کوچ عمومی به سیگنال پس از آن صورت گرفت که شرکت واتس‌اپ که در مالکیت فیسبوک است، به دو میلیارد کاربر خود اطلاع داد که ناچارند پیش از هشتم فوریه سیاست جدید حریم خصوصی آن را بپذیرند وگرنه حساب کاربری خود را از دست خواهند داد. شرایط جدید خدمت‌رسانی واتس‌اپ شامل توافقی برای اشتراک اطلاعات با فیسبوک است که موجب محکومیت گسترده از سوی مدافعان حقوق دیجیتال و حفظ حریم خصوصی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز به دلیل فیلتر شدن تلگرام، بخش بزرگی از مردم از تلگرام به واتس‌اپ کوچ کردند. اگرچه بنا بر نظرسنجی‌های انجام شده تلگرام هنوز از سوی مخاطبان ایرانی مورداستفاده گسترده قرار دارد.

سیاست جدید تأثیری بر کاربران در بریتانیا و اروپا نخواهد داشت، اما بار دیگر موجب نگرانی در باره رابطه میان محبوب‌ترین برنامک پیام‌رسان دنیا با فیسبوک شده است.

بعد از اجبار کاربران از سوی واتس‌اپ برای قبول شرایط جنجالی جدید حریم خصوصی این برنامه، ایلان ماسک از مردم خواست به برنامه سیگنال که بر حفظ حریم خصوصی کاربران متمرکز است روی آورند. بعد از آن که عبارت «واتس‌اپ» به دلیل سیاست جدید حریم خصوصی این برنامه به یکی از عبارات موردتوجه در توییتر تبدیل شد، رئیس شرکت‌های اسپیس‌اکس و تسلا توییت کرد: «از سیگنال استفاده کنید.»

از سوی دیگر، سیگنال به دلیل استفاده از روش رمزگذاری سرتاسری (End-to-end encryption)، امکان شنود مکالمه‌ها، ردیابی و جاسوسی پیام‌های ارسال شده میان دو طرف را از بین می‌برد. همین امنیت بیشتر می‌تواند انگیره بیشتری را برای استفاده ایجاد کند.

بیشتر از تکنولوژی