مهاجرت ناگهانی کاربران واتس‌اپ به پیام‌رسان‌های رقیب

رجب طیب اردوغان و ژایر بولسونارو از جمله کسانی‌اند که در روزهای گذشته به تلگرام پیوسته‌اند

واتس‌اپ که در مالکیت فیسبوک است، به دو میلیارد کاربر خود اطلاع داد که ناپارند پیش از هشتم فوریه سیاست جدید حریم خصوصی آن را بپذیرند وگرنه حساب کاربری خود را از دست خواهند داد- Lionel BONAVENTURE / AFP

یک به‌روزرسانی جدید و جنجالی باعث شده کاربران واتس‌اپ به برنامک‌های پیام‌رسان رقیب رو بیاورند. بنیان‌گذار تلگرام این روند را «بزرگ‌ترین مهاجرت دیجیتال در تاریخ بشر» توصیف کرده ‌است.

پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، روز پنجشنبه در پستی وبلاگی فاش کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ژایر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل از جمله کسانی‌اند که در روزهای گذشته به تلگرام پیوسته‌اند.

آقای دوروف اوایل این هفته گفت که با موج نارضایتی کاربران از بهره‌گیری واتس‌اپ از اطلاعات شخصی آنها، تلگرام شاهد پانصد درصد رشد در شمار کاربران بوده ‌است.

واتس‌اپ که در مالکیت فیسبوک است، به دو میلیارد کاربر خود اطلاع داد که ناپارند پیش از هشتم فوریه سیاست جدید حریم خصوصی آن را بپذیرند وگرنه حساب کاربری خود را از دست خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرایط جدید خدمت‌رسانی واتس‌اپ شامل توافقی برای اشتراک اطلاعات با فیسبوک است، که موجب محکومیت گسترده از سوی مدافعان حقوق دیجیتال و حفظ حریم خصوصی شد.

سیاست جدید تاثیری بر کاربران در بریتانیا و اروپا نخواهد داشت، اما بار دیگر موجب نگرانی در باره رابطه میان محبوب‌ترین برنامک پیام‌رسان دنیا با فیسبوک شده‌ است.

افرادی همچون ایلان ماسک و ادوارد اسنودن در شبکه‌های اجتماعی کاربران واتس‌اپ را تشویق کردند که به جایگزین‌هایی با قابلیت حفظ بیشتر اطلاعات شخصی، از جمله سیگنال و تلگرام، رو بیاورند.

آفای دوروف روز پنجشنبه گفت که به فاصله تنها هفتاد و دو ساعت، تلگرام بیست و پنج میلیون کاربر جدید ثبت کرد و شمار کل کاربرانش به پانصد میلیون نفر رسید.

او روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «از زمان آخرین پستم، موج عظیم هجوم کاربران جدید به تلگرام شتاب بیشتری گرفته. شاید شاهد بزرگ‌ترین مهاجرت دیجیتال در تاریخ بشر باشیم.»

«با حذف الگوریتم‌های دستکاری‌کننده که مترادف با برنامک‌های فناوری دهه ۲۰۱۰ شده‌اند، کانال‌های تلگرام شفافیت و حرمت بیشتر برای ارتباط "یه به یک" مردم فراهم می‌کنند.»

آقایان اردوغان و بولسونارو به هشت رهبر دیگر دنیا می‌پیوندند که قبلا در تلگرام حضور داشته‌اند، از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل.

آقای دوروف گفت: «افتخار می‌کنیم که رهبران سیاسی، و نیز ساز‌مان‌های دولتی بسیاری برای مبارزه با اطلاعات کذب و برای گسترش آگاهی در باره مسائل مهم جوامع خود، به تلگرام تکیه می‌کنند.»

واتس‌اپ هنوز به درخواست ایندیپندنت برای اظهار نظر پاسخی نداده است.                                            

© The Independent

بیشتر از زندگی