بزرگترین محاکمه مافیا در ایتالیا

متهمان با انبوهی از اتهامات مواجه هستند که زورگیری، قاچاق مواد مخدر و سرقت از جمله آنها است

محوطه برگزاری این دادگاه خیلی وسیع است و نمایشگرهایی زیر سقف نصب شده‌اند تا حاضران روند رسیدگی را بهتر ببینند - Gianluca CHININEA / AFP

محاکمه بیش از ۳۲۰ متهم به تبهکاری و همدستان آنها در ایتالیا آغاز شد. این بزرگترین محاکمه اعضای مافیا طی چند دهه گذشته است.

متهمان با انبوهی از اتهامات مواجه هستند که زورگیری، قاچاق مواد مخدر و سرقت از جمله آنها است. این محاکمه بخشی از رسیدگی به پرونده دارودسته ندرانگتا است که معروف به قویترین گروه مافیایی ایتالیا است.

بسیاری از متهمان این محاکمه بزرگ وکلا، حسابداران، سیاست‌مداران داخلی، بازرگانان و سایر کارمندان یقه‌سفید هستند که به گفته دادستان کل، نیکولا گراتری، به خواست خودشان در ایجاد امپراتوری خلاف‌کاران به ندرانگتا کمک کرده‌اند.

این محاکمه در ساختمان یک مرکز خدمات مخابراتی، واقع در پردیسی صنعتی در شهر لامتسیا ترمه، برگزار می‌شود. این شهر در منطقه کالابریا در جنوب ایتالیا قرار دارد که مقر این دارودسته مافیایی است.

قدرت ندرانگتا همزمان با کاهش اقتدار مافیای سیسیل، رفته‌رفته در ایتالیا افزایش یافت. این گروه با استفاده از درآمدهای هنگفت قاچاق کوکایین، خلاف‌کاری‌های خود را به اروپا و فراتر از آن گسترش داد.

محاکمه جدیدی که از چهارشنبه شروع شد، نخستین محاکمه بعد از سه دهه و اندی در ایتالیا است که در آن صدها متهم به عضویت در مافیا را محاکمه می‌کنند.

در سال ۱۹۸۶، در پرونده‌ای که نقطه عطفی در مبارزه با دارودسته مافیایی کوزا نوسترا در سیسیل بود، صدها نفر را در پالرمو محاکمه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محاکمه کالابریا عمدتاً بر دارودسته مانکوزو از استان ویبو والنتیا متمرکز است و پای قسمت اعظم سردمداران ندارنگتا در میان نیست.

در این دادگاه، بیش از همه به اتهام همکاری تبهکاران و سیاست‌مداران داخلی، مقامات دولتی و بازرگانان رسیدگی خواهند کرد.

قرار است۹۱۳ شاهد، برای رسیدگی به انبوه اتهامات در دادگاه حضور یابند. ۲۴ هزار ساعت شنود انجام گرفته روی مکالمات نیز بررسی می‌شود. آقای گراتری می‌گوید طبق پیش‌بینی وی این دادگاه یک سال طول می‌کشد و شش روز در هفته برگزار خواهد شد.

این دادستان که ده‌ها سال در زمینه مبارزه با این تبهکاران سابقه دارد، می‌گوید: در دو سال گذشته شکایت شهروندان و کارآفرینان آزاردیده، قربانیان رباخواری و مردمی که سال‌ها زیر سایه تهدیدات ندرانگتا می‌زیسته‌اند، افزایش چشم‌گیری داشت.

پناهگاه زیر زمینی  برگزاری این دادگاه خیلی وسیع است، به طوری که نمایشگرهایی زیر سقف نصب کرده‌اند تا حاضران بهتر بتوانند روند رسیدگی را ببینند. انبوهی میز هم برای حدود ۶۰۰ وکیل در صحن دادگاه قرار داده‌اند.

به گفته دادستان‌ها، به اتهامات ۹۲ مظنون دیگر هم در این پرونده سریعاً رسیدگی خواهد شد و محاکمه‌ آنها قرار است در اواخر ژانویه آغاز شود. شمار اندکی از متهمان نیز به اتهام دست‌داشتن در پنج قتل، در فوریه محاکمه خواهند شد. کشتن یکی از آدمکشان مافیا به علت همجنسگرا بودن، یکی از این اتهام‌ها است.

در حالی که ایتالیا با شیوع کرونا و اثرات محدودیت‌های کرونایی دست‌وپنجه نرم می‌کند، به گزارش ایندیپندنت گروه‌های سازمان‌یافته تبهکاری از افزایش فقر در راستای منافع خود بهره‌برداری خواهند کرد.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان