ایتالیا در آستانه فروپاشی دولت

رنتسی وزیران حزب خود را از کابینه بیرون کشید

ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا - Andreas SOLARO / AFP

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، وزیران حزب خود را از دولت بیرون کشید. این اقدام به علت اختلاف در مورد تخصیص اعتبارات اتحادیه اروپا از سوی نخست‌وزیر کنونی رخ داد تا بحرانی سیاسی شعله‌ور شود که می‌تواند به سقوط دولت منجر شود.

ماتئو رنتسی، جوزپه کونته، نخست وزیر کنونی را متهم کرد که با خرج کردن اعتبار مالی ۲۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا، برای بیرون کشیدن کشور از رکود اقتصادی سنجیده عمل نمی‌کند. او پس از آن، از بیرون آمدن وزیران کشاورزی، خانواده و معاون نخست‌وزیر از هیئت دولت خبر داد.

کونته که قبلاً وکیل بود و در میانجی‌گری تخصص داشت، در حال حاضر با چشم‌انداز سقوطِ دولت برای دومین بار در دوران نخست‌وزیری‌ خود مواجه است. او اکنون یا باید با تشکیل ائتلاف تازه‌ای دست به تشکیل دولت جدیدی بزند یا به انتخابات زودهنگام تن دهد.

آقای رنتسی می‌گوید حزب زنده‌باد ایتالیای وی از حکومت دستوری نخست‌وزیر و تن ندادن وی به مشورت، به تنگ آمده است.

او ضمن انتقاد کردن از شریک ائتلافی سابق خود به خبرنگاران گفت: حزب زنده‌باد ایتالیا در پی ایجاد بحران سیاسی نیست.

آقای کونته پیش از این دودستگی، بعد از آن که وزرای حزب آقای رنتسی در هیئت دولت از دادن رأی به طرح مصرف اعتبارات مالی اتحادیه اروپا خودداری کردند، ابراز تمایل کرده بود که به منظور یافتن راه‌حلی، نشستی با شرکای ائتلافی خود برگزار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کونته به خبرنگاران گفته بود: بروز بحران (در دولت) برای کشور قابل قبول نیست.

از سوی دیگر از حزب دمکرات‌ها، یکی از شرکای اصلی ائتلاف نخست‌وزیر نیز در مخالفت با طرح آقای رنتسی از دولت کنار کشید. این درحالی است که تلفات کرونا از مرز ۸۰ هزار نفر گذشته است. نیکولا زینگارتی، رهبر این حزب طرح آقای رنتسی را «ضد منافع کشور» خواند.

برگزاری هر انتخابات زودهنگامی می‌تواند بخت پیروزی جناح راست و جنبش‌های راست افراطی ایتالیا را افزایش دهد. طبق نظرسنجی‌ها ممکن است قدرت به دست ائتلافی متشکل از حزب ملی‌گرا و دارای ریشه‌های نوفاشیستی «برادران ایتالیا» و حزبی ضدمهاجران و مخالف اتحاد اروپا به نام حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی بیفتد.

میکله بوردو، نماینده سرشناس مجلس و عضو حزب دمکرات در توییتر نوشت: سالوینی و ملونی از حزب راست، دارند سر بطری‌های شامپاین را باز می‌کنند.

گزینه‌های دیگر پیش روی آقای کونته، انتخاب چهره‌های سیاسی مستقل و خارج از احزاب سیاسی است. ماریو دراگی، رییس پیشین بانک مرکزی اروپا و مارتا کارتابیا، رییس سابق دادگاه قانون اساسی ایتالیا از جمله کسانی هستند که نام آنها بر سر زبان‌ها است.

خود رنتسی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، نخست‌وزیر ایتالیا بود. ولی در سال ۲۰۱۶، بعد از شکست در همه‌پرسی قانون اساسی ناچار به استعفا شد و حزب آن زمان وی، یعنی حزب دمکرات‌ها قدرت را از دست داد.

او سپس حزب زنده‌باد ایتالیا را تشکیل داد. این حزب به علت داشتن پشتوانه کافی در مجلس سنا، توانست به دولت کونته راه یابد.

اخبار تکمیلی در خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent