شمار کشته‌های حمله اسرائیل به سوریه به ۴۰ نفر رسید

احتمالا بخش زیادی از کشته‌شده‌ها اعضای افغانستانی لشکر فاطمیون و عراقی‌های کتائب حزب‌الله هستند

عکس آز آرشیو-Abdulaziz KETAZ / AFP

حملات بامداد امروز اسرائیل به انبار مهمات و سایت‌های نظامی در شرق سوریه سبب کشته‌شدن حداقل ۴۰ نفر شده است که عمدتا از نیروهای شبه‌نظامی طرفدار ایران بوده‌اند. این بالاترین میزان افراد کشته شده در حملات هوایی به مواضع نیروهای وابسته به سپاه قدس در دو سال گذشته است.

اهداف حمله جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل، دو ستاد فرماندهی و کنترل سپاه قدس، لشکر فاطمیون و همچنین شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، حداقل سه انبار و محل نگهداری مهمات و تسلیحاتی چون موشک یا راکت‌های نقطه‌‌زن توپخانه‌ای و دو کاروان از خودروهای سپاه قدس و لشکر فاطمیون بوده است.

این حمله زمانی صورت گرفت که تنها دقایقی از خروج آنها از پایگاه خود برای اعزام به محلی دیگر در جنوب سوریه می‌‌گذشت.

دیده بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرده است که در نتیجه این حملات ۹ سرباز ارتش سوریه نیز کشته شده‌اند و ۳۷ نفر دیگر هم زخمی هستند که برخی از آن‌ها در شرایط وخیمی قرار دارند.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نیز وقوع این حمله را پذیرفته و  به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که «دقیقاً ساعت یک دقیقه ده دقیقه به وقت محلی، اسرائیل یک حمله هوایی علیه شهر دیر‌الزور و منطقه ابوکمال انجام داد و که موضوع در حال حاضر در دست بررسی است.»

این خبرگزاری جزئیات بیشتری از اهداف و تلفات این حمله هوایی ارائه نداده است.

از سوی دیگر طرف اسرائیلی نیز هیچ اظهار نظر رسمی در مورد این حملات انجان نداده است.

این حملات سنگین‌ترین حملات اسرائیل به استان دیر‌الزور در حدود دو سال گذشته است که بالاترین تعداد کشته ها از ژوئن ۲۰۱۸ به همراه داشت.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات اسرائیل چند روز پس از آن انجام شد که لشکر فاطمیون (افغانستانی‌های وابسته به سپاه قدس) چهار کامیون بارگیری شده با سلاح های ایرانی را از عراق به سوریه منتقل کردند.

در سال‌های اخیر، اسرائیل میزان بمباران خود را در سوریه شدت بخشیده است و عمدتا مواضع ارتش سوریه، مقر نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل به ندرت اجرای این حملات را تأیید می کند، اما بارها گفته است که با آنچه تلاش های ایران برای تثبیت حضور نظامی خود در سوریه توصیف می کند، مقابله خواهد کرد.

در اقدامی نادر، ارتش اسرائیل دو هفته پیش در گزارش سالانه خود گفت که در طول سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ هدف را در سوریه بمباران کرده است، بدون اینکه جزئیاتی از اهداف بمباران شده ارائه دهد.

اسرائیل بارها اعلام کرده است تا زمان خروج ایران از سوریه، به عملیات خود در این کشور ادامه می‌دهد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ شاهد یک درگیری خونین است که منجر به کشته شدن بیش از ۳۸۰ هزار نفر، خسارات گسترده به زیرساخت‌ها و آوارگی میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از کشور شده است.