منابعمان در کره‌جنوبی آزاد شود، دلار به ۱۶ هزار تومان می‌رسد

حسن روحانی می‌گوید دولت قیمت دلار را برای سال آینده ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته است

بر اساس اعلام بانک‌های کره جنوبی، حدود ۹.۲ میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت ایران در  به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده در دو بانک مسدود شده است-AFP

ساعاتی پس از آنکه هیئت مذاکره‌کننده کره‌جنوبی تهران را به مقصد سئول ترک کرد، حسن روحانی وعده داد که قیمت دلار به ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

روحانی در جلسه هیئت دولت بدون نام بردن از کره‌جنوبی گفت که کاهش نرخ ارز به آزاد شدن منابع جمهوری اسلامی در کشوری بستگی دارد که ۷ میلیارد دلار در آنجا «قفل» شده است: «۷ میلیارد دلار ما در کشوری قفل است و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، همین منابع اگر فردا صبح آزاد شوند، قیمت دلار از ۲۴ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان می‌رسد. قیمت دلار واقعی نیست و قیمتی که امروز در سامانه نیما و بازار هست واقعی نیست ولی بانک مرکزی برای اینکه اعمال سیاست کند دستش بسته است و البته در بازار آزاد دست ما باز است ولی در مواردی که حواله است، مقداری دست‌مان بسته است؛ البته امروز نسبت به دو هفته‌ی پیش شرایط بهتری داریم و در آینده هم شرایط‌مان بهتر می‌شود.»

بر اساس اعلام بانک‌های کره جنوبی، حدود ۹.۲ میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت ایران در  به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده در دو بانک مسدود شده است.

اعلام این موضوع از سوی روحانی که تنها ۷ میلیارد دلار از منابع در کره‌جنوبی آزاد خواهد شد و تفاوت ۲.۲ میلیارد دلاری آن با آنچه بانک‌های کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند روشن نیست.

احتمالا این مابه‌التفاوت ۲.۲ میلیارد دلاری به خریدهای ماه‌های گذشته و یا خرید واکسن و تجهیزات پزشکی با واسطه کره‌جنوبی اختصاص یافته است.

سپاه پاسداران دو هفته پیش یک نفت‌کش کره جنوبی را در آب‌های خلیج فارس به بهانه آلودگی محیط‌زیستی توقیف کرد. پس از توقیف این کشتی دو هیئت دیپلماتیک این کشور در سفر به تهران تلاش کردند تا اختلافات میان دو کشور را حل و فصل کنند.  

اما در آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی کره جنوبی در آب‌های ایران و دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، مقامات سئول امروز (چهارشنبه) گفتند، باوجود پیشرفت اندک مذاکرات، کره جنوبی و ایران گفتگوها برای آزادی یک کشتی کره‌ای توقیف‌شده و حل مسئله دارایی‌های مسدود شده تهران را ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه کره جنوبی پس از پایان سفر مقام‌های دیپلماتیک این کشور به تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «از طریق رایزنی‌های چندجانبه با مقامات برجسته ایرانی، کره جنوبی و ایران، با هم همکاری خواهند کرد تا راه‌حل‌های سازنده و سریعی را برای موضوعات موردعلاقه دو طرف بر اساس دوستی دیرینه دو کشور تدوین کنند.»

معاون وزیر امورخارجه کره‌جنوبی که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده این کشور با مقام‌های جمهوری اسلامی بوده است در روزهای گذشته گفت که حل برخی از اختلافات میان ایران و کشورش به مذاکره و مشورت با مقام‌های واشنگتن نیاز دارد.

ایران گرچه اعلام کرده که آزادی پول‌های بلوکه‌شده‌اش را مشروط به شرایط سیاسی بین‌المللی نمی‌کند ولی به‌نظر می‌رسد هر دو کشور منتظرند تا روز ۲۰ ژانویه فرا برسد و قدرت به تیم بایدن منتقل شود و پس از آن برنامه‌ریزی برای آزادی دارایی‌ها صورت بگیرد.