مذاکرات «پول‌های مسدود شده و نفتکش توقیفی» بی‌نتیجه ماند

ایران و کره جنوبی توافق کردند به رایزنی‌ها برای رفع مشکلات فی‌مابین ادامه دهند

مقامات کره‌ای بر دوستی دیرینه بین دو کشور تاکید کردند( رئیس جمهور ایران و کره جنوبی، تهران، ۱۳۹۵)- IRANIAN PRESIDENCY / AFP

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد به مذاکرات با طرف ایرانی ادامه خواهد داد.

در آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی کره جنوبی در آب‌های ایران و دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، مقامات سئول امروز (چهارشنبه) گفتند، باوجود پیشرفت اندک مذاکرات، کره جنوبی و ایران گفتگوها برای آزادی یک کشتی کره‌ای توقیف‌شده و حل مسئله دارایی‌های مسدود شده تهران را ادامه می‌دهند.

در این بیانیه با اشاره به سابقه روابط ایران و کره جنوبی آمده است: «از طریق رایزنی‌های چندجانبه با مقامات برجسته ایرانی، کره جنوبی و ایران، با هم همکاری خواهند کرد تا راه‌حل‌های سازنده و سریعی را برای موضوعات موردعلاقه دو طرف بر اساس دوستی دیرینه دو کشور تدوین کنند.»

این بیانیه پس‌ازاین صادر شد که سفر هیئت‌های کره‌ای به ایران برای حل‌وفصل موضوعات فی‌مابین به نتیجه نرسید.

سفر سه‌روزه هیئتی از کره جنوبی به سرپرستی معاون اول وزیر خارجه، چوی جونگ کان، برای پایان دادن به این موضوع و توافق بر سر اختلافات بدون نتیجه ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دو هیئت دیپلماتیک شامل یک هیئت به سرپرستی «کو کیونگ سوک» مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه در روز پنجشنبه و یک هیئت هم به سرپرستی «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی در روز یکشنبه به تهران آمدند و با مقامات ارشد ایرانی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، دیدار کردند.

در دیدار با چوی جونگ کن، ظریف بزرگ‌ترین مانع توسعه روابط دو کشور را محدودیت‌های ایجادشده برای منابع ارزی ایران ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع‌تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم معمول نمایند. در مقابل گفت دولت ایران امکان دخالت در ماجرای کشتی توقیف‌شده را ندارد.

او گفت: «کشتی کره‌ای به دلیل آلوده سازی آب‌های خلیج‌فارس توقیف‌شده، لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضائی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضائی را ندارد.»

مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند سفر هفته گذشته، از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌شده بود و ارتباطی به موضوع «کشتی متخلف» نداشتند.

ایران می‌گوید کشتی MT Hankuk Chemi را که یک کشتی حمل مواد نفتی است را به دلیل آلودگی محیط‌زیست توقیف کرده است ادعایی که مقامات کره آن را رد می‌کنند.

گمان می‌رود توقیف کشتی کره‌ای به نارضایتی ایران ازآنچه تلاش كره جنوبی برای بلوکه کردن دارایی ایران در بانک‌های این کشور نامیده می‌شود، مربوط باشد چیزی که مقامات ایرانی در دیدارهای مشترک با طرف مقابل نیز بارها بیان کرده‌اند.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دیدار با چویی جان کان معاون وزیر امور خارجه جمهوری کره گفت: «انتظار می‌رود رهبران کره جنوبی با درایت و هوشمندی با آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران اجازه ندهند خدشه‌ای به روابط دو کشور وارد آید.»

بر اساس اعلام بانک‌های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار آمریکا) وجوه ایران در بانک‌های آن کشور به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی مسدود شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ۱۵ دی‌ماه، با استفاده از پنج قایق تندرو و یک فروند هلیکوپتر، یک تانکر نفتی کره جنوبی را توقیف کرد. پنج کره‌ای و ۱۵ خدمه از دیگر کشورها همراه کشتی به بندرعباس انتقال داده شدند.

بیشتر از جهان