جنگجویان افغان وابسته به ایران در میان تلفات حمله اسراییل به سوریه

گروه نظارت حقوق بشر سوریه اعلام کرده‌است که در حملات اسرائیل به پایگاه‌های نظامی سوریه ۱۱ سرباز سوری و ۱۶ نیروی شبه‌نظامی خارجی طرفدار آنها کشته شدند

اسراییل هر از گاهی مواضع نیروهای مشترک طرفدار دولت سوریه را هدف می‌گیرد -SANA / AFP

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که در حملات شب گذشته اسرائیل به مواضع نظامی در شرق سوریه، دست‌کم ۱۱ سرباز سوری و ۱۶ جنگجوی خارجی کشته شدند. چند شهروند افغان نیز در میان این قربانیان بوده‌اند.

خبرگزاری اسوشیتیدپرس گزارش داده ‌است اسراییل به پایگاه‌های متعدد نظامی وابسته به ایران، در مناطق دیرزور و بوکمال در منطقه مرزی سوریه و عراق، ۱۸ حمله انجام داده ‌است.

در این حملات ۱۱ سرباز سوری و ۱۶ شبه‌نظامی دیگر وابسته به فاطمیون، حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران کشته شده‌اند. این یکی از خونین‌‌ترین حملات اسرائیل به سوریه قلمداد می‌شود. 

آژانس خبری دولتی سوریه هم انجام این حمله را تایید کرده ‌است اما درباره هویت شبه‌نظامیانی که در دفاع از دولت بشار اسد می‌جنگند توضیحی نداده ‌است.

این دومین موج حملات اسرائیل به مواضع نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه در این کشور است. دولت سوریه این حملات را تجاوز خوانده و محکوم کرده‌ است. اسرائیل از حضور نیروهای وابسته به ایران و گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در همسایگی خود در سوریه نگران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای فاطمیون از میان مهاجران افغان ساکن در ایران تشکیل شده است که شمار آنها به حدود ۲۵ هزار نفر می‌رسد. بیش از ۵ هزار از این نیروها همچنان در سوریه، در دفاع از دولت بشار اسد که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، می‌جنگند.

دولت افغانستان بارها از تهران خواسته است که از مهاجران افغان استفاده ابزاری نکند، اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده است.

لشکر فاطمیون پیشتر گفته بود در جنگ سوریه، بیش از دو هزار شبه‌نظامی افغان کشته و هشت هزار تن مجروح شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به کشته‌شدگان لقب شهید می‌دهد و حقوق و امتیازاتی نیز برای مجروحان جنگ در نظر می‌گیرد. یکی از این امتیازات اقامت در ایران است.

بیشتر از جهان