تصویب قطعنامه برکناری ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا

مایک پنس در نامه‌ای به پلوسی مخالفت خود با استفاده از متمم ۲۵ را اعلام کرده بود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا-POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور خواستار برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور با استفاده از اختیاراتی شد که معاون او ذیل متمم ۲۵ قانون اساسی دارد. این قطعنامه با ۲۲۳ رای موافق و ۲۰۵ رای مخالف به تصویب رسید.

این درحالی است که تنها یک هفته تا پایان دولت ترامپ باقی مانده است و ناظران این اقدام را نمادین توصیف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ پیش‌تر در مورد پیامدهای اقدام به برکناری و استیضاح خود برای آمریکا و دولت بایدن هشدار داده بود.

مایک پنس هم در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بود.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با استفاده از متمم ۲۵ و در صورتی که حمایت اکثریت کابینه را داشته باشد، برای برکناری رئیس‌جمهور اقدام کند.

اما پنس در نامه‌ای که ساعاتی پیش منتشر شد، می‌نویسد، همانگونه که تسلیم فشار ترامپ برای جلوگیری از جلسه کنگره به منظور تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ نشد، در برابر بازی سیاسی مجلس نمایندگان به منظور برکناری ترامپ نیز تسلیم نمی‌شود.

موضوع استیضاح و برکناری ترامپ پس از آشوب در کنگره آمریکا دوباره مطرح شد. چهارشنبه گذشته همزمان با برگزاری جلسه تایید پیروزی بایدن، گروهی آشوبگر وارد ساختمان کنگره شدند. در جریان درگیری‌ها پنج نفر شامل دو مامور پلیس و یک زن که کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا بود، جان خود را از دست دادند.

پلوسی پس از جلسه امروز مجلس نمایندگان، ترامپ را به دامن زدن به اغتشاش‌ها متهم کرد. ترامپ تا پیش از حمله به کنگره پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را نپذیرفته بود. او اکنون بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و صلح تاکید دارد.