ادامه خاموشی‌ها؛ دو هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی خسارت دید

«قطع برق به دلیل کمبود گاز صحت ندارد، علت اصلی استخراج بیت‌کوین است»

قطع برق در شهرهای ایران ادامه دارد-عکس از مهر

با ادامه خاموشی‌ها و قطع برق در شهرهای ایران و ادامه اظهارات ضدونقیض مسئولان، شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد، «قطع برق به دلیل کمبود یا قطع گاز صحت ندارد و گازرسانی نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما کمتر نشده است.» سخنگوی صنعت برق پیش‌تر مدعی شده بود که بین قطع برق و استخراج بیت‌کوین ارتباطی وجود ندارد و «به دلیل افزایش مصرف گاز و برق، محدودیت‌هایی در تامین سوخت نیروگاه‌ها به وجود آمده است.»

این درحالی است که مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران با انتقاد شدید از وضعیت از قطع برق دو هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی بدون اطلاع قبلی خبر داد که خسارت‌های زیادی به خطوط تولید آنها وارد کرده و محصولات و مواد اولیه را از بین برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صابر پرنیان در جمع خبرنگاران گفت: «کم کردن دغدغه تولید‌کنندگان و حفظ اشتغال مهم‌تر از استخراج رمزارز در شهرک‌ها است.»

اشاره او به استخراج بیت‌کوین است که این روزها از سوی بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی قطع برق در ایران عنوان می‌شود. ارزی دیجیتال که بهای آن به سرعت در حال افزایش است و بهایی ارزان برق در ایران نیز بستر مناسبی برای استخراج بیت‌کوین از سوی «ماینرهای چینی» ایجاد کرده است.

پرنیان در تیرماه ۹۸ نیز در مورد استخراج بیت‌کوین در شهرک‌های صنعتی و کمبود برق هشدار داده بود. تسنیم به نقل از او نوشت: «استفاده از برق در تولید بیت‌کوین به صورت خطی است و به همین دلیل شناسایی آن سخت نیست.»

گزارش ایسنا حاکی از آن است که قطع برق که در شهرهای ایران و پایتخت از روز گذشته آغاز شده، تا امروز (چهارشنبه) نیز ادامه دارد.

بر اساس این گزارش در برخی مناطق تهران قطع برق از ساعت ۳ بعدازظهر ادامه دارد.

مسئولان کاهش مصرف برق و گاز را به عنوان راهکار پیش روی شهروندان قرار داده‌اند.

ایران با استفاده از معافیت‌ از تحریم‌های عراق در حال صادرات گاز و برق به عراق است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز می‌گوید در ایران «هرکس مجوز دارد می‌تواند بیت‌کوین استخراج کند.»