هشدار پارلمان بریتانیا درباره حضور هوآوی در شبکه ۵جی

«نخست‌وزیر جدید باید تصمیم‌گیری درباره این مساله را از اولویت‌های خویش تلقی کند»

Josep LAGO / AFP

عدم تصمیم‌گیری درباره حضور و فعالیت هواوی، شرکت مخابراتی عظیم چینی، در شبکه ۵جی بریتانیا، باعث آسیب دیدن روابط بین‌المللی بریتانیا می‌شود. به گفته کمیسیون امنیت و اطلاعات مجلس عوام بریتانیا، تصمیمی سریع نیاز است تا تکلیف این قضیه را روشن کند.

این کمیسیون اذعان کرده‌ است چنین تصمیمی فقط تصمیمی فنی نیست و مقامات انگلیسی در این زمینه باید عوامل جغرافیایی و استراتژیک دیگری را نیز در نظر بگیرند، مثلا این که همکاری با شرکت چینی نباید به هیچ ‌وجه روابط بریتانیا با شرکای اطلاعاتی خود در جهان، معروف به "پنج چشم" -- یعنی ایالات متحده، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند -- را به خطر اندازد.

کابینه ترامپ به دولت بریتانیا فشار می‌آورد که از حضور شرکت هواوی در شبکه جدید و پرسرعت اینترنت این کشور جلوگیری کند، چرا که ایالات متحده نگران روابط این شرکت با دولت چین است و هشدار داده است اجازه حضور به این شرکت چینی در فضای مجازی بریتانیا باعث به خطر افتادن اطلاعات حساس و محرمانه بریتانیایی‌ها خواهد شد. سه کشور دیگر نیز محدودیت‌های متعددی بر فعالیت هواوی اعمال کرده‌اند.

بنا به گزارش‌ها، در نشست‌های شورای امنیت ملی بریتانیا در دو ماه گذشته، ترزا می کوشید راه حضور هواوی در سیستم مخابرات بریتانیا را هموار کند. گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا، به خاطر افشای محتوای مذاکرات و تصمیمات گرفته شده در این جلسات برای رسانه‌ها کمی بعدتر اخراج شد.

با این وجود هیچ تصمیمی رسمی در این خصوص نهایی و اعلام نشده است.

دامینیک گریو، دبیر کمیسیون اطلاعاتی مجلس عوام، گفت: «بحث بر سر این که آیا هواوی اجازه حضور و فراهم کردن امکانات شبکه ۵جی در بریتانیا را داشته باشد یا نه آن‌قدر به طول انجامیده که باعث آسیب دیدن روابط بین‌المللی کشور شده است. نخست‌وزیر جدید باید تصمیم‌گیری در این‌باره را در اولویت گذارد».

کمیسیون اطلاعات و امنیت می‌گوید: «بریتانیا خواهان روابط اقتصادی استوار با چین است. ولی بحث موجود بر سر فعالیت هواوی بحث بر سر «طرفداری از» یا «ضدیت با» چین نیست. چین یکی از شرکای کلیدی بریتانیا باقی خواهد ماند، شریکی که ما بسیار محترم می‌شماریم».

این کمیسیون در عین حال افزود: «از سویی، بریتانیا نباید دست به اقدامی بزند که رابطه امنیتی-اطلاعاتی‌اش با کشورهای "پنج چشم" را به خطر بیندازد. ارزش این همکاری اطلاعاتی را نمی‌توان دست‌کم گرفت. سیاست ما در آینده باید این باشد که از وابستگی خود به فناوری چینی بکاهیم. باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا تنوع و رقابت بیشتری در بازار ایجاد کنیم. این تصمیم نیازمند سیاست‌هایی بلندمدت است ولی باید از امروز آغاز کرد. درباره مساله شبکه ۵جی در کشور، باید در نظر داشت که محدود کردن شرکت‌هایی که هم‌اکنون در شبکه اینترنتی بریتانیا فعال هستند، عواقبی نیز خواهد داشت، از جمله هزینه بیشتر و زمان طولانی‌تر. دولت باید آنها را بسنجد و ابعاد امنیتی آن را نیز در نظر بگیرد تا بتوان در نظامی ایمن، با هر گونه خطر احتمالی برخورد کرد. بسیار  ضروری است که تصمیمی درست و سریع گرفته شود، چرا که این بحث تا کنون نیز بیش از حد معقول به طول انجامیده است. شکی نیست که نخست‌وزیر جدید با مسائل مهم متعددی برای تصمیم‌گیری در روزهای اول تصدی سمت خود مواجه خواهد شد. اما این کمیسیون در هر حال، از او می‌خواهد تصمیمی درباره شرکت‌های مجاز به فعالیت در شبکه ۵جی بریتانیا بگیرد تا بتوان تمام این نگرانی‌ها را به کناری گذاشت و به کار ادامه داد».  

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه