جستجو در پی جعبه سیاه هواپیمای اندونزی در بستر دریا

ارابه فرود، چرخ‌ها و موتور هواپیما از جمله قطعاتی است که تا کنون پیدا شده

هواپیمای بویینگ ۷۳۷-۵۰۰ که ۶۲ مسافر را با خود حمل می‌کرد روز شنبه با سرعت بالا از ناحیه دماغه با دریای جاوا اصابت کرد-NICHOLAS YEO / AFP

غواصان با استفاده از فناوری جدید «موقعیت‌یاب صدا» در حال تفحص جعبه‌های سیاه پرواز هواپیمایی سریویجایا از اندونزی هستند تا جبعه‌های مورد جست‌وجوی خود را در عمق ۲۰ متری و در گل و لای بستر دریا بیابند. 

به گفته مقامات، علائمی از جعبه ضبط صدای اتاق خلبان و جعبه اطلاعات پرواز در جایی در دریا در فاصله جزایر لانسانگ و لاکی در زنجیره هزار جزیره، درست در شمال ساحل جاکارتا به دست آمده است. 

هواپیمای بویینگ ۷۳۷-۵۰۰ که ۶۲ مسافر را با خود حمل می‌کرد روز شنبه با سرعت بالا از ناحیه دماغه با دریای جاوا اصابت کرد. 

این هواپیما دقایقی بعد از آن که از فرودگاه جاکارتا بلند شد در بارانی شدید ناپدید گشت. بازرسان معتقدند این هواپیما هنگام برخورد با دریا از هم فرو پاشیده تا آن که در میان هوا از کار افتاده باشد. 

قطعات هواپیما و اعضای بدن مسافران تاکنون کشف شده ولی هیچ نشانه‌ای از نجات کسی نیست. 

بیش از ۱۲ بالگرد، ۵۳ ناو نیروی دریایی و ۲۰ قایق و ۲۶۰۰ خدمه امداد و نجات از یکشنبه در حال تفحص در منطقه هستند. 

تجهیزات فرود، چرخ‌ها و موتور هواپیما از جمله قطعاتی است که پیدا شده است در حالی که امدادگران دو جین کیسه حاوی اعضای بدن مسافران را به بیمارستان پلیس در شرق جاکارتا بردند تا مورد شناسایی قرار گیرند. 

آژانس جستجو و نجات ملی اندونزی روز دوشنبه توییت کرد که اعضای بدن و قطعات بیشتری از هواپیما را پیدا کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریدوان بای، از اعضای مجلس اندونزی که در محل تحقیقات حضور داشت از وضعیت حمل و نقل هوایی تجاری در اندونزی ابراز نگرانی کرد و گفت این مساله را با وزیر حمل و نقل مطرح خواهد کرد. 

وقتی تجهیزات ضبط صدا و اطلاعات پیدا شود به اداره بازرسی برده خواهد شد و آن جا پنج روز طول خواهد کشید تا آن را خشک و تمیز کنند که بتوان اطلاعات آن‌ها را دانلود کرد. 

نورکایو اوتومو، بازرس کمیته ملی ایمنی حمل و نقل گفت صداهای ضبط شده و متن مکالمات بین خلبان و برج مراقبت فرودگاه گردآوری شده است که بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای تعیین دلیل این سقوط است. 

او افزود تیم او مشغول بررسی اطلاعات رادار درباره مسیر حرکت هواپیما هستند و با کارمندان برج مراقبت که هنگام سقوط هواپیما مسؤول کنترل ترافیک هوایی بودند مصاحبه کرده‌اند. 

مصاحبه‌های بیشتری با شاهدان دیگر، از جمله متخصصان فنی این هواپیمایی، ماهیگیران و کارشناسان در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد. 

بخش‌هایی از هواپیما که در بستر دریا پیدا شد شامل سامانه اخطار هنگام نزدیک شدن به زمین، ارتفاع‌سنجی رادیویی که اطلاعات دقیق میزان فاصله هواپیما را از سطح زمین ثبت می‌کند و چندین قطعه از بخش پایین دم هواپیما است. 

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان