ملانیا ترامپ سرانجام یورش به کنگره را محکوم کرد

بیانیه بانوی اول، ظاهرا اذعان به شکست همسرش در انتخابات ریاست جمهوری است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به هماره ملانیا ترامپ، بانوی اول- Tasos Katopodis/Getty Images/AFP

ملانیا ترامپ یورش هفته گذشته هواداران دونالد ترامپ را به کنگره آمریکا محکوم کرد. این نخستین اظهار نظر او پس از حمله‌ای بود که پنج کشته به جا گذاشت. 

بانوی اول آمریکا که متهم شده بود که به توصیه یکی از مشاوران سابقش در مورد این موضوع سکوت کرده است، روز دوشنبه گفت که «شایعات مبتذل» درباره او «شرم‌آور» است و او «التماس کرده بود» که شورش پایان یابد. 

خانم ترامپ در بیانیه‌ای با اشاره به این که سکونتش در کاخ سفید به‌زودی به آخر می‌رسد نوشت: «از آن چه هفته گذشته اتفاق افتاد متاسف و دلگیر شدم. 

شرم‌آور است که پیرامون این اتفاقات مصیبت‌بار، شایعات مبتذل و حملات شخصی بی‌پایه و اتهاماتی گمراه‌کننده درباره من مطرح شد.» 

او با نکوهش «کسانی که می‌خواهند نامشان مطرح باشد و برای خودشان برنامه دارند»، افزود: «اکنون فقط زمان التیام کشور ما و شهروندان آن است. نباید برای نفع شخصی مورد استفاده قرار بگیرد.» 

پس از یورش هواداران آقای ترامپ به کنگره، استفانی وینستون ولکوف، مشاور سابق بانوی اول در مقاله‌ای نوشت که «شرمسار» است که برای او کار می‌کرده است. 

خانم ولکوف نوشت: «کاش می‌توانستم بگویم از اعمال آقای ترامپ شوکه شده‌ام، ولی متاسفانه نمی‌توانم. کاش می‌توانستم بگویم سکوت و بی‌عملی ملانیا را درک نمی‌کنم، ولی رقت‌انگیز این است که از این دو جز این انتظار نمی‌رود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستیار سابق خانم ترامپ اضافه کرد که بانوی اول که در زمینه جدل‌های مربوط به همسرش ساکت بوده است، در طول ریاست جمهوری «یاریگر» او بوده و «دست‌هایش به خون آلوده» است. 

رئیس دفتربانوی اول، استفانی گریشام، پس از یورش هفته گذشته استعفا کرد. 

خانم ترامپ در بیانیه خود به درگذشتگان تسلیت گفت، از جمله به اشلی ببیت که بعدا معلوم شد از نظریه‌پردازان گروه «کیوانان» بود و به غلط ادعا می‌کرد که یک «دولت پنهان» علیه آقای ترامپ مشغول فعالیت است. 

ببیت و هزاران تن دیگر که آقای ترامپ آن‌ها را ترغیب به راهپیمایی «نیرومند» به سوی کنگره کرد – در حالی که کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن جلسه داشت – به ادعاهای دروغین «سرقت» انتخابات اعتقاد داشتند. پلیس محوطه کنگره پس از آغاز حمله، به خانم ببیت تیراندازی کرد. 

خانم ترامپ در ادامه بیانیه‌اش گفت که «خدمت به عنوان بانوی اول شما افتخار تمام عمر من است.» ظاهرا این اولین بار است که خانم ترامپ شکست همسرش را در انتخابات تصدیق می‌کند. 

«می‌خواهم از میلیون‌ها آمریکایی که حامی همسرم و خودم در چهار سال گذشته بودند و تاثیری باورنکردنی بر روحیه آمریکایی‌ها داشته‌اند، تشکر کنم. سپاسگزارم که گذاشتید در جایگاه‌هایی که برایم عزیزند به شما خدمت کنم.» 

او افزود: «مهم‌تر از همه، خواستار التیام، برکت، درک و صلح برای کشور بزرگ‌مان هستم.»

© The Independent