نگرانی امنیتی در واشنگتن پیشاپیش مراسم تحلیف بایدن و هریس

هواداران خشمگین ترامپ به رغم پیام ویدیویی او و دعوت به آرامش، دست‌بردار نیستند

یورش طرفدارن دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، ۶ ژانویه، ۲۰۲۱- REUTERS/Leah Millis/File Photo

خشونت روز جمعه در جریان یورش چهارشنبه هفته پیش به ساختمان کنگره، در تاریخ معاصر آمریکا بی‌سابقه بود، ولی برخی هواداران افراطی دونالد ترامپ وعده داده‌اند که این تازه اول کار است.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا، در وبسایت پارلر که منعکس کننده افراطیان دست‌راستی است، کسی نوشت: «خیلی از ما روز نوزدهم ژانویه با سلاح‌هامان برمی‌گردیم، در حمایت از عزم ملی که دنیا هرگز فراموش نخواهد کرد!!! با چنان جمعیتی می‌آییم که هیچ ارتش یا نیروی پلیسی نمی‌تواند از پسش بربیاید.»

همزمان، چند روز مانده به مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، و کامالا هریس، معاون او، اعلامیه‌های مجازی مختلفی در رسانه‌های اجتماعی، وعده «راهپیمایی مسلحانه» به سوی ساختمان کنگره در واشنگتن و مراکز ایالت‌ها را می‌دهند. برخی از مطالب منتشر شده وعده ناآرامی در خود روز تحلیف را می‌پراکنند.  

به گزارش واشنگتن پست، ماموران اف‌بی‌آی دارند در این باره تحقیق می‌کنند که آیا برخی آشوبگران چهارشنبه پیش نه فقط در پی بازداشتن کنگره از تایید پیروزی آقای بایدن بودند، بلکه قصد داشتند برخی نمایندگان را گروگان بگیرند یا بکشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که همه سران حزب جمهوری‌خواه و خود آقای ترامپ یورش چهارشنبه گذشته به کنگره را محکوم کرده‌اند و مایک پنس، معاون آقای ترامپ، گفته است که در مراسم تحلیف شرکت خواهد کرد، ظاهرا هواداران خشمگین رئیس جمهوری که ده روز دیگر از کاخ سفید می‌رود، دست‌بردار نیستند.

سیندی اوتیس، تحلیلگر پیشین سی‌ای‌ای، به رادیوی ملی آمریکا گفت که یک دلیل جرات پیدا کردن گروه‌های افراطی این است که دیدند تصرف ساختمان کنگره نسبتا ساده ‌است.

برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با یورش چهارشنبه پیش مورد انتقاد شدید دموکرات‌ها قرارگرفته است و سه مقام اصلی حراست منطقه کنگره استعفا کرده‌اند.

از سویی، پیشاپیش روز بیستم ژانویه که قرار است آقای بایدن پس از ادای سوگند در بیرون از بنای کنگره راهی کاخ سفید شود بیش از دوهزار نیروی گارد ملی آمریکا برای مقابله با ناآرامی‌های احتمالی در پایتخت ایالات متحده مستقر شده‌اند.

یک روز پس از یورش هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به ساختمان کنگره این کشور در شهر واشنگتن، دو مقام ارشد امنیت کنگره زیر فشار نمایندگان استعفا کردند.

استیون ساند، رئیس پلیس کنگره آمریکا ساعتی پس از آن که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و دیگران او را به قصور امنیتی متهم کردند، از سمتش کناره گرفت.

آقای ساند شامگاه پنج‌شنبه به وقت محلی در نامه‌ای نوشت: «با احترام، استعفای خود را که از تاریخ شانزدهم ژانویه اجرایی خواهد شد، تقدیم می‌دارم.»

خانم پلوسی به خبرنگاران گفته بود که پس از یورش روز چهارشنبه طرفداران آقای ترامپ به ساختمان کنگره، آقای ساند حتا تماس تلفنی هم با او نداشته است.

او اضافه کرد که پل ایروینگ، مامور ارشد حراست کنگره که هماهنگ‌کننده برنامه‌‌های امنیتی است هم استعفا خواهد کرد. خانم پلوسی گفت: «اینها قصور رهبری در بالاترین سطح پلیس کنگره است.»

از سال ۱۸۱۲ که بریتانیا با جمهوری نوبنیاد ایالات متحده در جنگ بود، هرگز کسی به ساختمان کنگره آمریکا یورش نبرده بود.

همزمان، چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا که به‌زودی رهبر اکثریت این مجلس خواهد شدُ‌خواهان استعفای مایکل استنگر رئیس حراست سنا شد.

روز چهارشنبه تظاهرات‌کنندگان هوادار آقای ترامپ با مقاومتی اندک از سوی پلیس وارد ساختمان کنگره شدند و خرابی‌هایی به بار آوردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، در سخنرانی روز پنجشنبه خود، برخورد پلیس با تظاهرات‌کنندگان را غیرقابل قبول خواند و گفت: «به من نگویید که اگر هواداران جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" چنین کاری کرده بودند با آنها همین برخورد می‌شد.»