آماده‌باش برای خشونت احتمالی در روز تحلیف بایدن و هریس

هواداران افراطی هوادار ترامپ در شبکه‌های اجتماعی تهدید به تظاهرات مسلحانه کرده‌اند

 هوادارن ترامپ با اونیفورم جنگی پس از یورش به داخل ساختمان کنگره - SAUL LOEB / AFP

کارشناسان هشدار داده‌اند که به دنبال شورش در کنگره که به مرگ پنج نفر و جراحت ده‌ها تن انجامید، افراط‌گرایان قصد دارند روز تحلیف جو بایدن دست به اقدامات خشونت بار بیشتری بزنند. 

جاناتان گرین بلَت، مدیرعامل نهاد موسوم به «لیگ ضد افترا» به شبکه خبری سی ان ان گفت: «ما شاهد… تبادل نظرهای این سفیدپوستان برتری‌طلب، افراطگرایان راست‌گرا هستیم – آن‌ها در این لحظات جری شده‌اند. 

ما کاملا انتظار داریم این خشونت‌ها پیش از آن که بخوابد، بدتر شود.» 

توییتر هم هشدار داد که میزان گفت‌وگوهای مرتبط با خشونت در فضای مجازی در روزهای اخیر افزایش یافته است. 

توییتر در بیانیه‌ای گفت: «برنامه‌ریزی برای اعتراض‌های مسلحانه آینده از جمله حمله دوم به کنگره و ابنیه دولتی در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ از هم‌اکنون در داخل سکو و خارج از توییتر آغاز شده است.» جو بایدن رئیس جمهور جدید و معاونش کامالا هریس در روز ۲۰‌ ژانویه سوگند یاد خواهند کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توییتر، غول شبکه‌های اجتماعی به دنبال وقایع خشونت بار روز چهارشنبه، با یک اقدام فوق‌العاده و به دلیل آن چه «خطر بروز خشونت‌های بیشتر» خواند، روز جمعه حساب کاربری دونالد ترامپ را حذف کرد. 

روز چهارشنبه، گروه‌های هوادار ترامپ با عبور از خط نیروهای انتظامی که برای اعتراض‌های موسوم به «سرقت (انتخابات) را متوقف کنید» آمادگی لازم را نداشتند، به داخل ساختمان کنگره در واشینگتن هجوم بردند. معترضان که از طرف آقای ترامپ ترغیب شده بودند، به سرعت از صف ماموران انتظامی عبور کردند و داخل ساختمان کنگره شدند. 

بنا به گزارش‌ها، طرفداران آقای ترامپ هفته‌ها بود که علنا در فضای مجازی حمله به ساختمان کنگره را برنامه‌ریزی می‌کردند. 

پیشاپیش این حمله، شبکه‌های اجتماعی مملو از پیام‌های افراط‌گرایان بود. 

یکی از این پیام‌ها که در شبکه سی‌ان‌ان خوانده شد می‌گفت: «ما به داخل ساختمان‌های دولتی حمله خواهیم کرد، افراد پلیس را می‌کشیم، نگهبانان را می‌کشیم، کارمندان و نمایندگان دولت را می‌کشیم و خواهان شمارش مجدد آراء خواهیم شد.»  

آقای ترامپ هم به ویژه از طریق حساب کاربری خود در توییتر و شبکه‌های اجتماعی هوادارانش را تشویق (به اعتراض) می‌کرد. 

او در توییتی در ماه دسامبر نوشت: «از نظر آماری امکان ندارد انتخابات ۲۰۲۰ را باخته باشیم. اعتراضات گسترده در روز ۶ ژانویه در واشینگتن. آن جا باشید. دیوانه‌وار خواهد بود.» 

آقای ترامپ در حملات روز چهارشنبه که در جریان آن معترضان پنجره‌ها را شکسته، از مواد شیمیایی استفاده کردند و با خود اسلحه گرم و مواد منفجره حمل ‌کردند، از «وطن‌پرستان بزرگ» خواست تا با مسالمت رفتار کرده و ساختمان کنگره را ترک کنند، اما او همچنین در این ویدیوی کوتاه از فرصت استفاده و بار دیگر تکرار کرد که انتخابات از او دزدیده شده است.  

هرچند آقای ترامپ پیش‌تر و در روز چهارشنبه از طرفدارانش خواسته بود به سوی ساختمان کنگره «راهپیمایی» کنند، در ویدیوی دیگری کلیه اقدامات خشونت بار و خرابکارانه را تقبیح کرد.  

تحلیل‌های جدید از سوی «کروه آلِتیا» که نهادی ضد اطلاعات جعلی است، می‌گوید طرح‌های بسیاری برای اقدامات خشونتبار در سکوهای بزرگ شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیس‌بوک و نیز سایت‌های کوچک‌تری مثل «پارلر» دیده شده که سکوی محبوب محافظه‌کاران است.  

سیندی اُتیس، معاون بخش تحلیل‌های «آلتیا» به واشینگتن پست گفت: «بخش اعظم گفت‌وگوها تهدیدهایی کلی است. این خطر وجود دارد که این تهدید‌ها به اقدام خشونت‌آمیز بینجامد زیرا این نوع مکالمات تهییج شده را پیش‌تر هم از مردم شنیده‌ایم.» 

تحلیل پست‌های به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی همچنین نشان می‌دهد که این حملات نقاطی را در شهرهای پیتزبورگ پنسیلوانیا، کلمبوس در اوهایو، سالت لیک سیتی در یوتا در روزهای پیش از تحلیف ریاست جمهوری و در همان روز هدف گرفته است. 

در تارنمای دیگری موسوم به «دِ دونالد. وین» که مختص هواداران آقای ترامپ ایجاد شده است یک پست ناشناس می‌گوید: «دور دوم در ۲۰ ژانویه. این بار رحم نکنید. برای من حتی دیگر حفظ ترامپ هم مهم نیست. برای من جنگ مهم است.» 

موریل باوزر، شهردار ناحیه واشینگتن (واشینگتن دی سی) به دنبال شورش‌های روز چهارشنبه در شهر وضع فوق‌العاده اعلام کرد که تا روز پس از تحلیف آقای بایدن ادامه خواهد یافت. یک حصار غیرقابل عبور دو متر و نیمی در اطراف محوطه کنگره تعبیه شده است که دست کم برای سی روز آینده به جای خود باقی خواهد ماند. 

هم‌اکنون نیز روز ۲۰‌ ژانویه، روز تحلیف بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده، مشابه با سنت امنیتی مراسم تحلیف ریاست جمهوری، یک «رویداد ویژه امنیت ملی» است، اما معلوم نیست تدابیر امنیتی دیگری نیز (برای مراسم امسال) درنظر گرفته خواهد شد یا نه.

© The Independent