حمله لفظی مقتدی صدر به شبه نظامیان هوادار ایران

این ادعا که همه شیعیان عراق هوادار جمهوری اسلامی ایران هستند حقیقت ندارد

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی - HAIDAR HAMDANI / AFP

به گزارش شبکه خبری العربیه، شیخ صلاح العبیدی، سخنگوی مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی، گفت این ادعا که همه شیعیان عراق هوادار جمهوری اسلامی ایران هستند حقیقت ندارد.

او در گفتگویی با تلویزیون دولتی عراق گفت: «مقام‌های اجرایی کشور مسئولیت برخورد با هدف گرفتن اماکن دیپلماتیک را بر عهده دارند.»

العبیدی گفت در شرایطی که کشور عراق دچار بحران اقتصادی است، اگر این تصور در حلقه دیپلماتیک به وجود بیاید که بغداد برای سفارت‌خانه‌ها امن نیست و این اماکن ممکن است هدف قرار بگیرند، قطعا بر سطح همکاری کشورهای خارجی با عراق تاثیر خواهد گذاشت، و نتیجه‌اش زیان دیدن کشور و شهروندان است.

روز بیست و ششم دسامبر، مشاور امنیت ملی عراق برای جلوگیری از درگیری میان نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان عصائب الحق که از حمایت ایران برخوردارند، دخالت کرد. العربیه گفت سندی که به دست این خبرگزاری رسیده است نشان می‌دهد که نیروهای عصائب‌الحق قصد داشتند در نزدیکی مناطق حساس امنیتی بغداد مستقر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع العربیه گفتند که هدف از این بسیج نیرو، فشار آوردن به دولت عراق برای آزاد کردن یکی از زندانیانی است که متهم به حمله به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد است. این منابع گفتند که زندانی مورد بحث، حسام الزرجاوی از اهالی شهرک صدر و رهبر عصائب است که تحقیقات امنیتی درباره او جریان دارد.

آخرین دور از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران به دنبال اصابت ۲۱ راکت در ۲۰ دسامبر در نزدیکی محوطه سفارت آمریکا در بغداد اتفاق افتاد. این انفجارها موجب اضطراب صدها پرسنل امنیتی و دیپلماتیک آمریکایی مستقر در این سفارتخانه شد.

ایالات متحده اعلام کرد که این حمله بزرگ‌ترین حمله به سفارت آمریکا در بغداد طی یک دهه گذشته است، و افزود: «تقریباً به طور قطع توسط یک گروه شبه نظامی یاغی مورد حمایت ایران انجام شده است.» ایران مسئولیت دست داشتن این حادثه را انکار کرد.