۱۰ روز پرالتهاب در تاریخ آمریکا

«وقایع واشنگتن» با اندک بی‌تدبیری، می‌توانست تا مرز جنگ شهری نیز پیش برود

پرچم نیمه‌افراشته به احترام  افسر پلیسی که در درگیری با طرفداران ترامپ در روز یورش به ساختمان کنگره کشته شد- JOHN MOORE /Getty Images via AFP

تنها ۱۰ روز از شروع سال جدید میلادی گذشته است اما شاید دور از ذهن نباشد اگر بگوییم به‌اندازه یک‌فصل مبارزات انتخاباتی، پر خبر بوده است.

بخش عمده‌ای از این اتفاقات به‌عنوان «اولین‌ها» در تاریخ معاصر ایالات‌متحده آمریکا ثبت خواهد شد.

از لحظات پایانی روز انتخابات سوم نوامبر سال گذشته برای انتخاب ریاست جمهوری جدید آمریکا، تنها موردی که همه بر سر آن توافق داشتند این بود که رئیس‌جمهور فعلی، دونالد ترامپ، قرار نیست به‌سادگی کاخ سفید را ترک کند. باقی ماجرا در فضای مه‌آلود انتخاباتی، محو و ناروشن بود.

با پایان شمارش آرا و اعلام غیررسمی پیروزی کاندیدای دموکرات، جو بایدن، کمتر کسی گمان می‌کرد در روزی که قرار است این انتخاب نهایی و رسمی شود، ساختمان کنگره به صحنه نبرد تبدیل شود و جان افرادی گرفته شود.

اگرچه واشنگتن به دلیل محدودیت‌های رفت‌وآمد برای جلوگیری از شیوع کرونا و ایام تعطیل سال نو خلوت و ساکت به نظر می‌رسید اما در راهروهای سنا وضع این‌گونه نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از اولین اخبار بد سال جدید برای دونالد ترامپ که برنامه از پیش تعیین‌شده خود را به هم زده و به واشنگتن برگشته بود این بود که نتوانست موافقت سناتورها را برای کمک‌هزینه دو هزار دلاری کرونا بگیرد.

سناتورهای حزب جمهوری‌خواه درخواست او برای افزایش رقم چک‌های کمک‌هزینه کووید-۱۹ به دو هزار دلار را نادیده گرفتند و هشدار دادند «وتو کردن» رئیس‌جمهور نیز کاری از پیش نخواهد برد.

یک قاضی فدرال روز جمعه دادخواست تعدادی از جمهوری‌خواهان مجلس را رد کرد. آن‌ها می‌خواستند مایک پنس به معاون رئیس‌جمهور از قدرت خود برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود استفاده کند و در جلسه تشریفاتی کنگره برای اعلام پیروزی جو بایدن، نتایج رأی‌های الکتورال را نپذیرد. این دادخواست پذیرفته نشد و پنس نیز اعلام کرد معاون رئیس‌جمهور چنین اجازه و قدرتی ندارد و در روز موعود تنها به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

پنس گفت به‌عنوان رئیس مجلس سنا، روز چهارشنبه جلسه کنگره را اداره و ساکن جدید کاخ سفید را اعلام خواهد کرد.

شنبه، دوم ژانویه

متحدان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه از تلاش خود دست برنداشتند. تد کروز، سناتور تگزاس، روز شنبه ائتلافی متشکل از ۱۱ سناتور تشکیل داد تا در جلسه روز چهارشنبه کنگره برای اعلام پیروزی جو بایدن درخواست رسیدگی مجدد و شمارش آرا را مطرح کنند.

دوشنبه، چهارم ژانویه 

اقدامات ترامپ کم‌کم باعث ایجاد نگرانی جدی درباره روند انتقال قدرت در ایالات‌متحده شد. به‌طوری‌که در یک اقدام کم‌نظیر،۱۰ وزیر دفاع سابق ایالات‌متحده که هنوز در قید حیات هستند، در برابر هرگونه اقدام به درگیر کردن ارتش در پیگیری ادعاهای تقلب در انتخابات با عنوان «خطرناک، غیرقانونی و قلمرو خلاف قانون اساسی» هشدار دادند.

سه شنبه، پنجم ژانویه 

در این روزها انتخابات مجدد میان‌دوره‌ای در جورجیا نیز در حال برگزاری بود که می‌توانست سرنوشت اکثریت را در مجلس سنا تغییر دهد. با شکست کاندیدای جمهوری‌خواهان، کرسی مهم و سرنوشت‌ساز به دموکرات‌ها رسید. همچنین نانسی پلوسی نیز دوباره به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا انتخاب شد. رابطه پلوسی و ترامپ همواره پرتنش بوده است.

با نزدیک شدن به روز تاریخی کنگره، تلاش ترامپ نیز برای آرایش جبهه هواداران خود، بالا گرفت. برنامه همچنان این بود که با زیر سؤال بردن نتایج انتخابات جلوی اعلام رسمی برنده را بگیرند. او همچنان بر سر عقیده خود، دزدی نتیجه انتخابات، پافشاری می‌کرد.

هر چه روز چهارشنبه نزدیک‌تر می‌شود، چالش پیش روی جمهوری‌خواهان در برابر پیروزی جو بایدن در انتخابات نیز جدی‌تر می‌شود. آن‌ها نه‌تنها کشور را در موقعیت دوپاره شدن می‌بینند بلکه آرایش حزبی آن‌ها نیز برای همیشه تغییر خواهد کرد.

چهارشنبه، ششم ژانویه

سرانجام روز موعود فرارسید.

درحالی‌که معترضین برای حمایت از رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در واشنگتن تجمع کرده بودند، مجلس و سنا جلسه مشترکی را برای رسیدگی به شمارش آرای انتخاباتی تشکیل دادند.

ترامپ بارها و بارها گفته بود که تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است، اما ادعاهای وی توسط مقامات انتخاباتی جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالت‌های پس از ایالت و توسط قضات، ازجمله در دادگاه عالی، رد شده و پیروزی قاطع بایدن را بیشتر تقویت کرد.

 روز چهارشنبه، ترامپ بار دیگر همان ادعاها را تکرار کرد اما این بار در حضور جمعیت خشمگینی که برای دفاع ازآنچه «پیروزی دزدیده‌شده» می‌نامیدند، به واشنگتن آمده بودند.

ترامپ ادعا کرد که در انتخابات تقلب شده و جو بایدن پیروز نشده است و رو به هوادارانش که در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، با تکرار این موضوع که مایک پنس، معاون او، به‌عنوان رئیس سنا می‌تواند نتیجه اعلامی را تغییر دهد، گفت «امیدوارم که مایک کار دست را انجام دهد. امیدوارم چنین باشد. امیدوارم!»

تنها ساعاتی س از این سخنرانی، بعدازظهر چهارشنبه به‌وقت محلی، هواداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره هجوم بردند و وارد محوطه کنگره آمریکا شدند. درحالی‌که جلسه مشترک کنگره برای تائید نتایج انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، شماری از هواداران ترامپ به سمت در ساختمان کنگره هجوم بردند و وارد ساختمان شدند.

جلسه مشترک کنگره به دلیل «تهدیدات امنیتی» متوقف شد و نیروهای امنیتی از نمایندگان کنگره خواستند که محل کنگره را ترک کرده و در اتاق‌های امن پناه بگیرند.

تا آنجایی که جلسه ادامه داشت، میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوری‌خواه سنا گفت تمام دعاوی حقوقی آقای ترامپ مربوط به تقلب در انتخابات از سوی دادگاه‌ها و قاضی‌هایی که خود آقای ترامپ منصوب کرده، رد شده‌اند.

مک کانل تنها کسی نبود که از گفته‌های پیشین خود عقب‌نشینی کرد. حتی سناتور بازنده ایالت جورجیا نیز گفت پس از دیدن این اوضاع، از اعلام اعتراض خود منصرف شده است.

جو بایدن بلافاصله در واکنش به این وقایع در برابر دوربین از دونالد ترامپ خواسته به این اوضاع خاتمه دهد.

ترامپ با ارسال پیام ویدئویی در حساب کاربری توییتر خود با تکرار اینکه «انتخابات به سرقت رفته است» از طرفدارانش خواست به آشوب خاتمه دهند و به خانه بروند.

پنج‌شنبه، هفتم ژانویه 

شورش  در واشنگتن پایان یافت، چهار نفر کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند. جلسه نیمه‌تمام مانده، از سر گرفته شد و جو بایدن و کامالا هریس رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده و معاون او معرفی شدند.

جمعه، هشتم ژانویه

دونالد ترامپ سرانجام پذیرفت که جو بایدن پیروز انتخابات است هرچند اعلام کرد در مراسم سوگند شرکت نخواهد کرد.

مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی توسط ترامپ باعث پایان دادن به جدل چندساله در شبکه‌های اجتماعی درباره اینکه چرا او ورای قوانین این پلتفرم‌ها، از این شبکه‌های اجتماعی برای بیان عقاید خود استفاده می‌کند پایان داد. توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام حساب‌های کاربری او را بستند. توییتر حتی از این هم جلوتر رفت و نوشته‌های او در حساب رسمی ریاست جمهوری آمریکا را نیز پاک کرد.

توییتر دلیل بستن حساب کاربری ترامپ را «خطر تحریک به خشونت» اعلام کرد.

آیا این پایان ماجراست؟ 

 تصاویر غارت و تخریب مظاهر دموکراسی که برای آمریکایی‌ها همیشه تصاویری در اخبار تلویزیونی و درباره کشورهای آن‌سوی اقیانوس بود، این بار در قلب پایتخت و در برابر چشمان میلیون‌ها بیننده نگران اتفاق افتاد.

تصویر محافظ‌های مسلح کنگره که پشت در با سلاح‌های آماده شلیک پناه گرفته‌اند چیزی نیست که به‌سادگی از خاطره جمعی آمریکایی‌ها پاک شود.

منبع اخبار از آسوشیتدپرس