احتمال کوچ ایرانی‌ها از واتس‌اپ کم است

در حال حاضر و در داخل ایران جایگزینی که مورد توافق عمومی باشد، برای واتس اپ وجود ندارد

  اگر کاربران تا ٨ فوریه با شرایط جدید استفاده از سرویس واتس‌اپ موافقت نکنند، دسترسی به این اپلیکیشن را از دست خواهند داد - Indranil MUKHERJEE / AFP

درحالی‌که مردم جهان به دلیل تغییرات قوانین واتس‌اپ که اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی را می‌دهد، به سمت پیام‌رسان‌های جدید می‌روند، مروری بر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فارسی‌زبان نشان می‌دهد که افراد ساکن ایران حساسیت چندانی به دسترسی به اطلاعات شخصی نشان نداده‌اند یا آگاهی کافی نسبت به موضوع ندارند. از این رو بعید به‌نظر می‌رسد  تعداد کاربران واتس‌اپ در ایران کاهش چشمگیری پیدا کند.

واتس‌اپ به دلیل آنکه اخیراً به مجموعه فیسبوک پیوسته، به‌تازگی از کاربران خواسته با جمع‌آوری اطلاعاتشان شامل شماره‌تلفن و مکان توسط فیس‌بوک و زیرمجموعه‌های آن موافقت کنند و اگر تا ٨ فوریه با شرایط جدید استفاده از سرویس واتس‌اپ موافقت نکنند، دسترسی به این اپلیکیشن را از دست خواهند داد. این موضوع باعث می‌شود تا اطلاعات فرد در سایر اپلیکیشن‌ها مانند اینستاگرام و فیسبوک نیز به اشتراک گذاشته شود که این موضوع در راستای مسائل بازاریابی و تبلیغاتی فیسبوک است.

اعلام خبر قوانین جدید واتس‌اپ - و مجبور کردن کاربران به موافقت با آنها- به گسترش هراس در بین افرادی دامن زده که برای ارتباط و تماس با دوستان و بستگان خود به این برنامک پیام رسان وابسته هستند. واتس‌اپ مدت هاست که با در اختیار داشتن فناوری‌های مهم (که به منظور رمزگذاری مکالمات با این اپلیکیشن سازگار شده‌اند)، به تعهد خود در زمینه امنیت و حریم خصوصی افتخار می‌کند. اما بیانیه جدید این برنامک پیام‌رسان، کاملا برعکس به هراس و نگرانی دامن زده است. هراس از بابت اینکه اطلاعات افراد نه تنها به صورت امن و محرمانه نزد واتس‌اپ نمی‌ماند بلکه با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود.

در همین رابطه ایسنا می‌نویسد که برخی از فعالان حوزه رسانه به کاربران واتس‌اپ پیشنهاد کرده‌اند که به‌جای واتس‌اپ از اپلیکیشن سیگنال یا تلگرام مهاجرت کنند. از سوی دیگر تلگرام مدت‌هاست که در ایران فیلتر است. اگرچه بر اساس برخی آمار منتشر شده، این فیلترینگ بر تعداد کاربران تأثیری نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسنیم درباره تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نوشت که واتس‌اپ با ۵۰ میلیون کاربر بیشترین، کاربر در میان پیام رسان‌‌های مورداستفاده را دارد. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشته است: «آمار کاربران تلگرام نشان می‌دهد که فیلترینگ تأثیری در استفاده از این پیام‌رسان در بین ایرانیان نداشته است و تلگرام همچنان با ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار کاربر، دومین پیام‌رسان مورد اقبال در ایران است.»

در این راستا، یک کارشناس فناوری اطلاعات هم به ایسنا گفت: «در حالی است که تلگرام یک پیام‌رسان اوپن سورس است و کارشناسان فناوری و برنامه‌نویسان در دنیا می‌توانند سورس تلگرام را بررسی و این ادعا را راستی‌آزمایی کنند و این مسئله که این پیام‌رسان از کدگذاری دوطرفه استفاده می‌کند، ثابت‌شده است.»

نگرانی اصلی اینجاست که اگرچه در ایران مردم با فیلتر شکن از سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، اما به دلیل فیلترینگ اپلیکیشن‌های پرکاربرد مانند تلگرام، مردم ترجیح می‌دهند از واتس‌اپ استفاده کنند که دسترسی به آن ساده است. این موضوع در دوران کرونا که آموزش آنلاین به جای آموزش حضوری اجرا شد، اهمیت بیشتری پیدا کرد. برخی از مردم نگران هستند که کوچ کاربران از واتس‌اپ بر روی آموزش مجازی تاثیر منفی بگذارد و امکان تشکیل گروه‌های مجازی را کاهش دهد.

از طرف دیگر، پیام‌رسان های داخلی نیز مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر جایگزینی برای واتس‌اپ در داخل ایران وجود ندارد و یا دست کم هنوز توافقی عمومی برای کوچ از این پیام‌رسان شکل نگرفته است.

بیشتر از زندگی