پایان محاصره قطر با بازگشایی مرز زمینی این کشور با عربستان

پرواز‌های تجاری میان قطر و عربستان سعودی نیز از سر گرفته شده‌ است

اهدا گل از سوی افسر پلیس مرزی عربستان سعودی به یک شهروند قطری در حال عبور از مرز- Saudi Press Agency/Handout via REUTERS

تلویزیون دولتی سعودی گزارش داده است که برای اولین بار از زمان قطع روابط دیپلماتیک بین کشورهای عرب خلیج فارس و قطر، وسایل نقلیه از مرز زمینی قطر و عربستان سعودی عبور کرده است.

در اقدامی که نشانه پایان گرفتن تحریم این کشور غنی از انرژی توسط امارات متحده عربی است، روز جمعه مقامات اماراتی اعلام کردند که مرزها و حریم هوایی خود را به روی قطر بازگشایی کرده‌اند.

پس از اعلام شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر پایان یافتن اختلافات در روز سه‌شنبه، تصمیم برای شروع مجدد تجارت و سفر از روز شنبه به اجرا گذاشته شد.

آن اختلافات باعث شده بود که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و ​​نزدیکی به ایران، تحریم کنند.

قطر آن اتهامات را انکار کرد، و اعلام کرد که تحریم با هدف نقض حاکمیت آن کشور برقرار شده است.

راننده اتومبیل دومی که از گذرگاه ابوسمرا - سالوا عبور می‌کرد، به تلویزیون الاخباریه گفت: «خوب است که بحران حل شده است. ما شاهد استقبال گرم برادرانمان بوده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که سفر و تجارت بین قطر و کشورهای عرب همسایه از سر گرفته شده است، اوایل هفته جاری یک مقام اماراتی گفت که برقراری روابط دیپلماتیک هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد، و هر دو طرف برای بازسازی اعتماد باید بیشتر تلاش کنند.

شرکت هواپیمایی قطر نیز گفت که انجام پروازهای خود را از طریق حریم هوایی عربستان از سر گرفته است. اولین پرواز هواپیمایی قطر از حریم هوایی عربستان پس از برداشتن محاصره، پنجشنبه شب از دوحه به ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی انجام شد.

خطوط هوایی سعودی نیز روز شنبه اعلام کرد که پروازهای خود را از ریاض و جده به دوحه، از روز دوشنبه آغاز می‌کند. یک سخنگوی شرکت هوایی اتحاد نیز گفت که آن شرکت قصد دارد پروازها بین ابوظبی و دوحه را از سر بگیرد، اما تاریخی را برای آن مشخص نکرد.

اقدامات برای مهار شیوع ویروس جدید کرونا در هر دو طرف مرز زمینی سعودی و قطر همچنان برقرار است و کلیه افرادی که وارد مرز قطر می‌شوند، باید آزمایش شوند و نتیجه آزمایش‌شان منفی باشد.

به گزارش خبرگزاری قطر، همچنین مسافران به قطر باید به مدت یک هفته در هتلی که از جانب دولت قطر برای مسافران انتخاب شده است، خود را قرنطینه کنند.

در تنظیم این خبر از گزارش خبرگزاری‌های مختلف استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان