پذیرش شکست سنگین برنامه توسعه اقتصادی کره شمالی توسط رهبر آن کشور

آقای کیم قرار است «سیاست‌های استراتژیک و تاکتیکی» را با هدف ارتقای اتحاد مجدد در شبه‌جزیره کره پیشنهاد کند

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی- STR / KCNA VIA KNS / AFP

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اعتراف کرده است که برنامه اقتصادی پنج‌ساله وی «در تحقق اهداف توسعه» تقریباً در همه بخش‌ها شکست «عظیم» خورده است.

او صریحاً درباره استراتژی پنج‌ساله اقتصادی که در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد، سخن گفت و خاطرنشان کرد که «این استراتژی قرار بود سال گذشته به اهدافش برسد، اما تقریباً در همه بخش‌ها ناموفق بوده است.» با این حال، او از کره شمالی خواست که همچنان برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر تلاش کند.

رهبر کره شمالی در سخنرانی افتتاحیه هشتمین کنگره حزب حاکم کارگران کره، اعضای حزب را برای  فراهم کردن «شرایط پایدار علیه ویروس کرونا از آغاز تا پایان» تحسین کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، آقای کیم گفت: «آن‌ها در برابر یک بحران بهداشتی بی‌سابقه و طولانی‌مدت جهان‌گستر، قاطعانه بر موانع و مشکلات فائق آمده‌اند.»

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کره شمالی از زمان شیوع کرونا، حتی یک مورد ابتلا به این ویروس را نیز تأیید نکرده است. با این حال، کارشناسان معتقدند که شیوع کرونا در این کشور را نمی‌توان رد کرد، زیرا پیش از آن که این کشور مرز خود را با چین در ژانویه ۲۰۲۰ ببندد، موارد عبور از مرز وجود داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنگره حزب یک رویداد عمومی نادر است که آخرین بار در سال ۲۰۱۶ برگزار شد. در این رویداد، صدها نفر از مدیران، نمایندگان و ناظران حزب شرکت می‌کنند. این رویداد فقط دو هفته پیش از آغاز کار جو بایدن برگزار می‌شود که انتظار می‌رود آغازگر دوره جدیدی از روابط بین ایالات متحده و کره شمالی باشد.

تحلیل‌گران از نزدیک این رویداد را زیر نظر دارند، زیرا انتظار می‌رود که از یک برنامه جدید اقتصادی پنج‌ساله رونمایی شود. ناظران انتظار دارند که با تحلیل این رویداد، نشانه‌های قابل‌توجهی درباره مسیر آینده روابط این کشور با کره جنوبی و سیاست خارجی آن کشف کنند. 

آقای کیم در سخنرانی خود با اشاره به آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما در سال ۲۰۱۷ که خاک ایالات متحده را در تیررس کره‌شمالی قرار می‌دهد، و دیدارهای خود با دونالد ترامپ، گفت که آن کشور «یک پیروزی معجزه‌آسا» به دست آورده است.

به گفته خبرگزاری دولتی کره شمالی، آقای کیم قرار است «سیاست‌های استراتژیک و تاکتیکی» را با هدف ارتقای اتحاد مجدد در شبه‌جزیره کره پیشنهاد کند. رهبر کره شمالی همچنین قرار است در یک سخنرانی، رئوس سیاست‌های دیپلماتیک، نظامی، و اقتصادی کره شمالی را بیان کند.

در تنظیم این خبر از گزارش خبرگزاری‌های مختلف استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان