کیم جونگ اون خواستار بهبود مناسبات کره شمالی با بقیه جهان شد

رهبر کره شمالی اعتراف کرد که برنامه‌های اقتصادی سابقش شکست خورده است

رسانه‌های حکومتی کره شمالی گفتند که رهبر این کشور همچنین روابط با کشور رقیب همسایه، کره جنوبی، را بررسی کرده است-STR / KCNA VIA KNS / AFP

کیم جونگ اون در سخنانی که در یک کنفرانس نادر ایراد کرد، گفته است که خواهان بهبود مناسبات کشورش با جهان خارج است. 

رسانه‌های حکومتی کره شمالی گفتند که رهبر این کشور همچنین روابط با کشور رقیب همسایه، کره جنوبی، را بررسی کرده است، اما جزئیات درباره گام‌های بعدی هنوز تایید نشده است. 

همزمان با فروغلتیدن بیشتر کره شمالی در وضعیت دشوار اقتصادی، آقای کیم از اولین جلسه عمومی حزب حاکم کارگر در پنج سال گذشته، برای نمایش ژست‌های آشتی‌جویانه در قبال سئول و واشنگتن استفاده کرد. 

خبرگزاری مرکزی کره شمالی، روز جمعه گفت که آقای کیم در سخنانش «رویکرد عمومی و موضع سیاسی حزب ما را برای گسترش جامع و توسعه مناسبات خارجی اعلام کرد.» 

این خبرگزاری گفت که آقای کیم همچنین روابط با کره جنوبی را «مطابق با شرایط حاکم و دوران وقوع تغییرات» بررسی کرد. 

کنگره، که نهاد ارشد تصمیم‌گیرنده حزب است، در حالی برگزار شد که آقای کیم به مشکلات ناشی از «بحران‌های چندگانه» بر اثر تاثیرات اقتصادی بستن مرزها به علت شیوع ویروس کرونا، مجموعه‌ای از بلایای طبیعی، و نیز تحریم‌های اقتصادی به رهبری آمریکا، اذعان کرد. 

آقای کیم در سخنرانی افتتاحیه خود اعتراف کرد که برنامه‌های اقتصادی سابقش شکست خورده است و وعده داد که برنامه توسعه پنج ساله جدیدی را در پیش گیرد. او در روز دوم برگزاری نشست، گفت که قابلیت نظامی کشورش را تقویت خواهد کرد. 

آقای کیم که در پی درگذشت پدرش، کیم جونگ-ایل، در سال ۲۰۱۱ قدرت را به ارث برد، روز جمعه ۳۷ ساله شد. تولد او هنوز مانند تولد پدر و پدربزرگش، به عنوان عید ملی تعیین نشده است. 

به دنبال شماری از آزمایش‌های تحریک‌آمیز موشک‌های بالیستیک در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، که به عنوان تلاشی برای به دست آوردن قابلیت حمله به ایالات متحده با سلاح هسته‌ای تلقی می‌شود، آقای کیم ناگهان دیپلماسی هسته‌ای پرمخاطره‌ای را با رئیس‌ جمهوری دونالد ترامپ آغاز کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلماسی کیم-ترامپ، در جریان نشستی در ویتنام در اوایل سال ۲۰۱۹، پس از آن که آقای ترامپ پیشنهاد آقای کیم برای برچیدن مجموعه هسته‌ای اصلی-یک گام محدود در جهت خلع‌ سلاح- را در ازای لغو گسترده تحریم‌ها رد کرد، شکست خورد. 

در پی توقف دیپلماسی توافق با آقای ترامپ و پس از آن که ویروس کرونا او را به بستن مرزهای کشور مجبور ساخت، آقای کیم برای کاهش شوک ناشی از همه‌گیری، توجه خود را به داخل کشور متمرکز ساخته است. 

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، آقای کیم در جریان جلسه روز پنجشنبه همچنین خواستار «حذف کامل عناصر غیرسوسیالیستی» در جامعه کره شمالی شد و راه‌هایی را برای ارتقای «قدرت نظام اجتماعی دولت ما» پیشنهاد کرد. آقای کیم از سازمان‌های کارگران، از جمله اتحادیه جوانان، به دلیل گزارش‌های مربوط به شکست در انجام وظایفشان انتقاد کرد و گفت که آن اتحادیه باید «آموزش ایدئولوژیک»‌ را مقدم بر هر وظیفه دیگر قرار دهد. 

دولت آقای کیم هر چیزی را که «روش‌های غیرسوسیالیستی و بیگانه» توصیف کرد، سرکوب کرده است. ماه گذشته، رسانه‌های حکومتی گفتند که پارلمان کره شمالی «قانونی را برای رد فرهنگ و ایدئولوژی ارتجاعی»‌ تصویب کرده است. تحلیلگران می‌گویند کره شمالی در برابر گسترش احتمالی سرمایه‌داری و اتحاد کمتر داخلی در گرماگرم مشکلات اقتصادی، جبهه گرفته است. 

آژانس جاسوسی کره جنوبی گفت که آقای کیم نگران جو بایدن، رئیس‌ جمهوری منتخب ایالات متحده است که قرار است در تاریخ ۲۰ ژانویه دفتر ریاست جمهوری را تحویل بگیرد. آقای بایدن آقای کیم را «اوباش» خوانده است و بعید است که حاضر به هرگونه ملاقات مستقیم با او شود، مگر آن که کره شمالی رشته‌ گام‌هایی را در جهت خلع سلاح هسته‌ای بردارد. 

برخی ناظران می‌گویند که کره شمالی ناامید شده است، زیرا نتوانسته کره جنوبی را از واشنگتن دور کند و پروژه‌های مشترک اقتصادی را که بر اثر تحریم‌های آمریکا متوقف مانده‌اند، احیا کند. آنان همچنین حدس می‌زنند که کره شمالی در ابتدا گمان می‌کرد که کره جنوبی در رفع تحریم‌ها به پیونگ‌یانگ کمک می‌کند، اما وقتی که آقای کیم از نشست ۲۰۱۹ با آقای ترامپ دست خالی به خانه بازگشت، ناامید شد. 

ناظران می‌گویند که کره شمالی ممکن است قبل از فشار برای مذاکره با دولت بایدن، اول روحیه آشتی‌جویانه‌ای را به نمایش بگذارد. دیپلماسی هسته‌ای میان آقای کیم و آقای ترامپ پس از آن شروع شد که مقام‌های کره جنوبی در اوایل سال ۲۰۱۸ با آقای کیم ملاقات کردند و تمایل او را برای توقف احتمالی برنامه‌ هسته‌ای خود در ازای منافع سیاسی و اقتصادی، به واشنگتن گزارش دادند. 

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent