شورای مصالحه ملی رهنمود مذاکره با طالبان را تایید کرد

مرحله دوم مذاکرات دو طرف امروز در دوحه شروع می‌شود

آقای عبدالله، در این نشست گفت که هیئت مذاکره کننده افغانستان و کمیته رهبری شورای مصالحه صلاحیت دارند تا روند صلح را به نتیجه برسانند - سپیدار

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در چهارمین نشست کمیته رهبری این شورا که در قصر سپیدار برگزار شده بود گفت که هیئت مذاکره‌کننده‌ صلح افغانستان برای انجام گفت‌وگوهای صلح صلاحیت کامل دارند.

رهبران عمده افغانستان در این نشست به رهنمود مذاکرات صلح با طالبان به توافق رسیدند. جزئیات بیشتر درباره این سند منتشر نشده‌است. این کمیته رهبری از قدرت تایید یا رد فیصله مذاکره‌کنندگان افغان با طالبان برخوردار است. 

عبدالله عبدالله، یک‌بار دیگر هیئت مذاکره‌کننده افغانی را هیئت جمهوری اسلامی افغانستان خواند و گفت: «ترکیب هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان، همه‌شمول و جامع است و این هیئت از صلاحیت و اختیار کامل در گفت‌وگوها و بحث درباره سرفصل مذاکرات صلح برخوردار است.»

آقای عبدالله، از آغاز روند دوم مذاکرات صلح میان هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان و طالبان خبر داد و افزود: «هیئت مذاکره‌کننده افغانستان کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی را در جریان مذاکرات قرار می‌دهند و در صورت نیاز به مشاوره و تصمیم‌گیری درباره موارد ضروری، به کمیته رهبری شورا مراجعه خواهند کرد.» رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای صلح میان هیئت دولت افغانستان و طالبان طبق زمان‌بندی به پیش برود.

در این نشست اعضای کمیته رهبری شورای مصالحه ملی افغانستان بر وحدت و انسجام سیاسی در صف جمهوری اسلامی افغانستان، حفظ دستاوردهای ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند و گفتند: «تامین صلح پایدار، باعزت، سراسری و افغانستان شمول، خواست تمام اتباع کشور است.»

این گفته‌های عبدالله در خصوص صلاحیت کامل هیئت مذاکره‌کننده صلح در حالی ابراز می‌شود که شماری از احزاب و نهادی سیاسی در این کشور پیش از این گفته بودند که مدیریت و تصمیم‌گیری در روند صلح بر عهده رئیس‌جمهور غنی است، نه هیئت مذاکره‌کننده و شورای مصالحه ملی؛ اما آقای عبدالله، در نشست امروز تاکید کرد که هیئت مذاکره‌کننده افغانی و کمیته رهبری شورای مصالحه، صلاحیت دارند تا روند صلح را به نتیجه برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد یونس قانونی، معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری و عضوی رهبری شورای مصالحه ملی افغانستان در روز نخست افتتاح کمیته رهبری این شورا که در ارگ این کشور برگزار شده بود به آقای غنی گفت که در مذاکرات، شورای مصالحه ملی و هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان باید صلاحیت و اختیار لازم را داشته باشند نه اینکه تصویر از یک‌جا و تصمیم‌گیری از جای دیگر صورت گیرد زیرا  در این حالت روند صلح به موفقیتی که آرزوی دیرین مردم است، منجر نخواهد شد.

شهروندان افغانستان نیز تاکید دارند که روند صلح نباید به گروگان گرفته شود و هر طرف که منافعش تامین نشد، تلاش کند این روند ملی را به سوی ناکامی سوق دهد. هیئتی که به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان تعیین شده‌اند بدون شک همه‌شمول هستند و باید اجازه داشته باشند روند صلح را هرچه زوتر به موفقیتی که خواست و اراده تک‌تک مردم است برسانند.

سلیم اکبری ساکن کابل گفت: «هیئت ما همه‌شمول است و می‌تواند مانند گذشته با اتحاد و یک‌صدا مذاکرات را به پیش ببرد و ان‌شاالله که این‌بار با  دست پر بازگردند و مردم را به آرزویی که دارند برسانند. من از دولتمردان کشور خود می‌خواهم که این روند را به گروگان نگیرند و به خاطر منفعت خود کاری نکنند که به زیان همه تمام شود زیرا در آن صورت، هیچ طرف برنده نخواهد بود.»

جمشید پردیس، ساکن کابل هم گفت: «هیئتی که تعیین شده‌اند باید اختیار تام داشته باشد و بتواند سر میز مذاکره بر مبنای منافع ملی افغانستان تصمیم بگیرد. اگر حضور هیئت ما نمایشی باشد و کسی و یا گروهی دیگر تصمیم بگیرد، امیدها به یاس مبدل خواهد شد چون در آن صورت معلوم نیست که در غیاب ملت برای سرنوشت ما چه تصمیمی گرفته می‌شود. امیدوارم که چنین نباشد و هیئت بتواند در سایه قانون اساسی و خواست ملت، با طالبان به توافق برسد.»

بیشتر از جهان