صف‌آرایی رهبران هزاره در آستانه دور دوم مذاکرات صلح

رهبران رقیب هزاره در آستانه دور دوم مذاکرات صلح با طالبان، با هم دیدار و گفت‌وگو کردند

رهبران رقیب هزاره در آستانه دور دوم مذاکرات صلح با هم دیدار کردند- تصویر از فیسبوک محمد محقق

پنج رهبر رقیب هزاره افغانستان در آستانه دور دوم مذاکرات صلح نمایندگان جمهوریت و طالبان، با یکدیگر دیدار و درباره روند صلح گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در منزل محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان برگزار شد، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، سیما سمر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق‌بشر و حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده صلح افغانستان حضور داشتند.  

تاکنون جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده است، اما آقای محقق در صفحه فیسبوک خود نوشته است که در این دیدار، «بحث و تبادل‌نظر درباره اوضاع جارى كشور و آغاز دور دوم مذاكرات صلح بين‌الافغانى» انجام شده است.

طالبان و دولت افغانستان تا دو روز دیگر دور دوم مذاکرات را در دوحه، پایتخت قطر، آغاز می‌کنند. اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت می‌گویند که این بار بحث اصلی درباره «تقسیم قدرت» خواهد بود.

عبدالحفیظ منصور، عضو این هیأت، دیروز اعلام کرد که تقسیم قدرت از راه ایجاد دولت موقت و تغییر نظام ریاستی به صدارتی عملی است. کاخ ریاست‌جمهوری اما مخالف ایجاد اداره موقت و بازگشت به «گذشته» است تا دستاوردهای دو دهه اخیر «حفظ شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از اولین خواسته‌های طالبان، اعلام رسمیت نداشتن مذهب شیعه در افغانستان بوده است. شاید به همین دلیل رهبران هزاره افغانستان که شیعه‌مذهب‌اند، اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و می‌کوشند در مرحله سرنوشت‌ساز تقسیم قدرت، موضع متحد و یکسانی در پیش گیرند.

مذاکره‌کنندگان دولت با این خواست طالبان مخالفت کردند و بر اساس گزارش‌ها، سرانجام با طالبان توافق شده است که بر موضوع به‌رسمیت نشناختن تشیع در افغانستان، پافشاری نکند.

شیعیان افغانستان که به‌تازگی با حملات هدفمندی مواجه شده‌اند، حدود ۲۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و در جامعه سیاسی و فرهنگی افغانستان نقش فعالی ایفا می‌کنند.

بیشتر از