دور دوم مذاکرات صلح امروز در قطر شروع می‌شود

آتش‌بس و تقسیم قدرت از مباحث عمده‌ خواهد بود

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین طالبان و هیات دولت خبر داده است -رسانه‌های اجتماعی

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرده است که امروز شنبه ۲۰ دی‌ماه، دور دوم مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان در دوحه آغاز می‌شود.

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا که هیئت مذاکره‌کننده افغانستان را در قطر همراهی می‌کند، در توییتی نوشت:‌ «امروز بحث‌های اساسی بین هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز می‌شود. تمام اعضای هیئت از وضعیت افغانستان، آرزوی فوری مردم برای صلح و بار سنگین تابوت‌هایی که بر شانه‌های ما است، درک درستی دارند. دعا کنیم که موفقیت نصیب ما شود.»

او همچنین عکسی از هیئت افغانستان در حال آماده شدن برای رفتن به دیدار دوباره طالبان، منتشر کرده است.

از طرف دیگر، طالبان نیز برای شروع مذاکرات اعلام آمادگی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، رهبران عمده سیاسی در افغانستان در چهارمین جلسه کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی به ریاست عبدالله عبدالله، شرکت کرده‌اند. حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، عبدرب الرسول سیاف و محمد محقق، از رهبران جهادی، روسای مجالس سنا و شورای ملی، حنیف اتمر،‌ وزیر خارجه و بسیاری دیگر از چهره‌های مطرح سیاسی عضو این کمیته‌اند.

هیئت دولت افغانستان به امید جلب توافق طالبان به آتش‌‌بس درازمدت، به دوحه رفته است اما در سوی دیگر، طالبان تغییر نظام را در راس اهداف خود قرار داده است. این دو مسئله در صدر اولویت‌ مذاکرات پیش رو قرار دارند.

انتظار می‌رود این مذاکرات که تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم از آن حمایت کرده است، چندین ماه به طول انجامد.

یک مذاکره‌کننده دیگر افغانستان پیش‌تر به ایندیپندنت گفته بود: «طالبان بسیار سیاستمدار شده‌اند. آن‌ها با ذهنیت «ریلپالیتکس» (سیاست واقعی) پیش می‌روند. اگر آتش‌بس را بپذیرند در ازای آن چیزهای مهمی خواهند خواست.» بسیاری در کابل می‌گویند که یکی از این خواست‌ها، برقراری حکومت موقت مورد تایید طالبان و هیئت جمهوریت است.