استعفای مسئولان امنیت کنگره آمریکا پس از یورش چهارشنبه

از سال ۱۸۱۲ هرگز کسی به ساختمان کنگره آمریکا یورش نبرده بود

نانسی پلوسی پلیس محوطه کنگره را به قصور در برخورد با تظاهرکنندگان متهم کرد - Olivier DOULIERY / AFP

یک روز پس از یورش هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره این کشور در شهر واشینگتن، دو مقام ارشد امنیت کنگره زیر فشار نمایندگان استعفا کردند.

استیون ساند، رئیس پلیس کنگره آمریکا ساعتی پس از آن که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و دیگران او را به قصور امنیتی متهم کردند، از سمتش کناره گرفت.

آقای ساند شامگاه پنج‌شنبه به وقت محلی در نامه‌ای نوشت: «با احترام، استعفای خود را که از تاریخ شانزدهم ژانویه اجرایی خواهد شد، تقدیم می‌دارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پلوسی به خبرنگاران گفته بود که پس از یورش روز چهارشنبه طرفداران آقای ترامپ به ساختمان کنگره، آقای ساند حتا تماس تلفنی هم با او نداشته است.

او اضافه کرد که پل ایروینگ، مامور ارشد حراست کنگره که هماهنگ‌کننده برنامه‌‌های امنیتی است هم استعفا خواهد کرد. خانم پلوسی گفت: «اینها قصور رهبری در بالاترین سطح پلیس کنگره است.»

 

از سال ۱۸۱۲ که بریتانیا با جمهوری نوبنیاد ایالات متحده در جنگ بود، هرگز کسی به ساختمان کنگره آمریکا یورش نبرده بود.

همزمان، چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا که به‌زودی رهبر اکثریت این مجلس خواهد شد،‌ خواهان استعفای مایکل استنگر رئیس حراست سنا شد.

روز چهارشنبه تظاهرکنندگان هوادار آقای ترامپ با مقاومتی اندک از سوی پلیس وارد ساختمان کنگره شدند و خرابی‌هایی به بار آوردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود، برخورد پلیس با تظاهر کنندگان را غیرقابل قبول خواند و گفت: «به من نگویید که اگر هواداران جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" چنین کاری کرده بودند با آنها همین برخورد می‌شد.»