پلوسی: پنس اقدام نکند، ترامپ را استیضاح می‌کنیم

«ترامپ شخصی بسیار خطرناک است که مرتکب فتنه شده ‌است»

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا- Samuel Corum/Getty Images/AFP

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، بعدازظهر پنجشنبه از مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، خواست که او را با استناد به قانون اساسی برکنار کند، وگرنه کنگره آقای ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

در پی یورش هواداران آقای ترامپ به کنگره آمریکا در روز چهارشنبه، خانم پلوسی در بیانیه مشترکی با چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، از آقای پنس خواست بی‌درنگ آقای ترامپ را برکنار کند زیرا او «شخصی بسیار خطرناک» است که مرتکب «فتنه» شده‌ است.

خانم پلوسی گفت که اگر آقای پنس فورا اقدام نکند، مجلس نمایندگان آماده است که آقای ترامپ را دوباره استیضاح کند. آقای ترامپ در سال ۲۰۱۹ هم از سوی کنگره استیضاح شد، و در نهایت با رای مجلس سنا تبرئه شد.

خانم پلوسی  افزود: «رئیس جمهوری مرتکب حمله‌ای غیرقابل توصیف علیه کشور و ملت ما شده ‌است.»

«من به رهبر دموکرات‌های سنا می‌پیوندم و از معاون رئیس جمهوری می‌خواهم که با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی، رئیس جمهوری را برکنار کند. اگر چنین نکند، کنگره آماده استیضاح اوست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، آقای پنس می‌تواند اعلام کند که رئیس جمهوری کفایت باقی ماندن در سمت خود را ندارد.

این در حالی است که دو هفته دیگر دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ به پایان می‌رسد و او باید جایش را به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا بدهد.

خانم پلوسی گفت که آقای ترامپ مرتکب «یاغی‌گری علیه آمریکا» شده است.

چاک شومر پنجشنبه گفت: «سریعترین و  موثرترین راه  برای برکناری  این رئیس جمهوری  – حتا امروز – این است که معاون رئیس جمهوری بی‌درنگ به متمم بیست و پنجم استناد کند. اگر معاون رئیس جمهور و کالبینه دولت نخواهد به مسئولیتش عمل کند، کنگره باید دوباره تشکیل جلسه بدهد و رئیس جمهوری را استیضاح کند.»

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز روز پنج‌نشبه گفت که برکناری آقای ترامپ با استناد به متمم بیست و پنجم «اقدامی صحیح برای حفظ دموکراسی کشور» است.