خودکشی یک نوجوان دیگر در سقز

سازمان پزشکی قانونی در ایران می‌‌گوید سهم نوجوانان در خودکشی‌‎ها در ایران بیش از هفت درصد است

بر اساس گزارش‌‌های رسمی، آمار خودکشی در ایران رو به افزایش است- عکس از برنا

پایگاه خبری حقوق بشری هرانا از خودکشی یک نوجوان ۱۶ ساله در شهر سقز استان کردستان خبر داده است.

روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه یک نوجوان ۱۶ ساله خود را حلق‌آویز کرد و جانش را از دست داد. انگیزه خودکشی این نوجوان، اختلافات خانوادگی عنوان شده است.

تنها درماه خرداد، چهار نوجوان زیر ١٨ سال در این شهر خودکشی کرده‌‎اند که سه نفر از آن‌ها دختر بودند. سقز یکی از شهرهای استان کردستان و مرکز شهرستان سقز است که در ماه‎‌های گذشته خودکشی نوجوانان زیر ١٨ سال در آن افزایش داشته است. یک فعال حقوق‎بشر در کردستان به ایندیپندنت فارسی می‌‌گوید: «دلیل عمده خودکشی‌‌‎ها در استان کردستان و به خصوص در شهر کوچکی مثل سقز فقر و مشکلات معیشتی است. حتی برخی از این نوجوانان حاضر به کولبری و انجام کارهای سخت هستند تا بتوانند در تامین هزینه‌‌‎های خانواده کمک‌‌رسان باشند.»

این فعال کرد همچنین می‌‌گوید: «مشکلات خانوادگی از دیگر دلایل عمده خودکشی‌‌ها در این شهر ‎است.» وی در پاسخ به این سؤال که چرا دختران بیشتر از پسران در شهری همچون سقز خودکشی می‎‌کنند نیز می‌‌گوید: «تعصبات خانوادگی و قومی بخشی از مشکلات مردم این منطقه است. برخی از خانواده‎‌ها امکان تامین مخارج زندگی را ندارند و برای همین ترجیح می‌‎دهند دخترانشان زودتر ازدواج کنند تا شاید در خانواده جدید بخت بهتری داشته باشند و از شرایط زندگی بهتری برخوردار شوند.»

این فعال کرد که نام وی در ایندیپندت فارسی محفوظ است همچنین می‌‎گوید: «مشکلات اقتصادی در دوران کرونا افزایش پیدا کرد. استان کردستان جزو استان‌‌های محروم به حساب می‎‌آید و به نظر می‌‎رسد که در برنامه‎‌های دولتی به کردها کمتر توجه می‌‌شود. به همین دلیل مردم این منطقه حاضر به انجام هرکاری هستند تا مشکلات اقتصادی خود را برطرف کنند ولی از هیچ سمتی هم کمک و حمایت نمی‌‎‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌‌های رسمی، آمار خودکشی در ایران رو به افزایش است. سازمان پزشکی قانونی در ایران می‌‌گوید سهم نوجوانان در خودکشی‌‎ها در ایران بیش از هفت درصد است. در عین حال آمار وزارت بهداشت، نشان می‌‎دهد خودکشی در ایران هر سال بیش از پنج درصد افزایش پیدا می‌‎کند ولی دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی کشور در شهریورماه امسال اعلام کرد نرخ خودکشی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۰/۸ درصد افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ هزار مورد اقدام به خودکشی به صورت رسمی در ایران ثبت شده است. از این تعداد ۵هزار و ۱۰۱ نفر بر اثر خودکشی فوت کردند. در این آمار استان‌‌های محروم بیشترین تعداد خودکشی در کشور را دارند. تعداد خودکشی زنان نیز بیشتر از مردان گزارش شده است. طبق سالنامه پزشکی قانونی، در سال ۹۸، پنج هزار و ۱۴۳ نفر «خودکشی کامل» داشتند که از این تعداد سه هزار و ۶۲۶ نفر از آن‌‌ها مرد و یک هزار و ۵۱۷ نفر از آن‌‌ها زن بودند.

دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در تازه‌ترین گزارش خود در تابستان امسال نوشت که ناامیدی نسبت به آینده، نبود امنیت شغلی، شکل‌‎گیری جامعه به شدت طبقاتی، تبعیض‌‌های آشکار جنسیتی، فقر گسترده‌ و کاهش سطح رفاه عمومی از جمله مهم‌ترین عوامل فشار روانی بر مردم در ایران است. بحران‌‌هایی که جامعه امروز ایران با آن روبه‌رو است و برخی شهروندان برای خلاصی از این بحران، خودکشی می‌‎کنند.

برطبق آمار وزارت بهداشت ایران، آمار خودکشی در میان ۱۸ استان ایران بالاتر از میانگین کشوری است. این استان‌‌ها ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، قزوین، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان، مرکزی و چهارمحال بختیاری هستند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید با شماره‌ تلفن‌های ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در ایران ، ۱۱۹ در افغانستان  و ۹۱۱ در آمریکا و کانادا تماس بگیرید.