رهبران جهان صحنه‌های «شرم‌آور» شورش در واشینگتن را محکوم کردند

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد

دونالد ترامپ همچنان با نتایج انتخابات مخالف است و از هواداران خود خواسته «از نبرد دست برندارند» - Samuel Corum/AFP

در پی یورش خشونت‌بار شورشیان هوادار ترامپ به ساختمان کنگره و درگیری آن‌ها با پلیس، سران کشورهای مختلف جهان وقوع این صحنه‌های «شرم‌آور» و «وحشتناک» در واشینگتن را محکوم کردند.

هواداران خشمگین رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اعتراضی آشوبگرانه که هدف آن، جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن و کارشکنی در انتقال صلح‌آمیز قدرت بود، به زور به ساختمان کنگره وارد شدند و تا صحن مجلس نمایندگان پیش رفتند.

دونالد ترامپ همچنان با نتایج انتخابات مخالف است و از هواداران خود خواسته است «از نبرد دست برندارند».

پلیس به سرعت نمایندگان و از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور را به مکانی امن انتقال داد و ورودی‌های ساختمان کنگره را بست. ماموران پلیس با اسلحه به مقابله با مهاجمان خشمگین رفتند و گاز اشک‌آور شلیک کردند. در این درگیری‌ها یک نفر هدف گلوله قرار گرفت. در حالی که شورشیان همچنان در خیابان‌های پایتخت آمریکا حضور داشتند، نیروهای حفاظت ملی هم وارد عمل شدند و اندکی بعد از غروب خورشید هم مقررات منع آمدوشد در سراسر شهر به اجرا در آمد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، که با رئیس‌جمهور آمریکا روابط دوستانه‌ای داشته است، خواهان پایان یافتن «صحنه‌های شرم‌آور در کنگره ایالات‌متحده» شد. او در توییتر نوشت که ایالات‌متحده در سراسر جهان هوادار مردم‌سالاری است و اکنون بسیار مهم است که انتقال قدرت در آن منظم و آرام انجام گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر کایر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز این «صحنه‌ها»ی به قول خودش «هولناک» را محکوم کرد. او در توییتر نوشت: «این‌ها معترض نیستند. این حمله مستقیم به مردم‌سالاری و نمایندگان مجری خواسته‌های مردم آمریکا است.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در موضع‌گیری مشابهی گفت که واشینگتن شاهد «صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای» بود. او تاکید کرد که باید به نتایج انتخابات «مردم‌سالارانه» احترام گذاشت.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، نیز «صحنه‌های ناگوار» رخ داده در ساختمان کنگره را محکوم کرد و در توییتر نوشت: «صحنه‌هایی بسیار ناگوار در کنگره ایالات‌متحده. این خشونت‌ها را محکوم می‌کنیم و طبق سنت بزرگ مردم‌سالاری در آمریکا، خواهان انتقال صلح‌آمیز قدرت به دولت تازه برگزیده شده هستیم.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز اعلام کرد که از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد. ترودو در مصاحبه با ایستگاه رادیویی اخبار ۱۱۳۰ ونکوور گفت: «واضح است که نگرانیم و دقیقه به دقیقه اخبار را دنبال می‌کنیم. به نظر من نهادهای مردم‌سالاری در آمریکا قوی هستند و امیدوارم به زودی همه‌چیز به وضع عادی برگردد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، مشخصا لفاظی‌های اغراق‌آمیز ترامپ را عامل بروز خشونت خواند و روز چهارشنبه نوشت: «دشمنان مردم‌سالاری از دیدن عکس‌های وحشتناک واشینگتن دی‌سی شادمان خواهند شد. ترامپ و هوادارانش سرانجام باید انتخاب رای‌دهندگان را بپذیرند و به زیرپاگذاشتن مردم‌سالاری پایان دهند.»

ژان ایولودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز از حامیان ترامپ خواست به نتیجه انتخابات احترام بگذارند. دیوید ساسولی، رئیس مجلس اروپا که یکی از بزرگ‌ترین مجالس قانون‌گذاری در جهان است، نیز حوادث ساختمان کنگره را محکوم کرد. اتحادیه اروپا چهار سال روابطی سرد با  دولت ترامپ را پشت سر گذاشته است و مقامات بلندپایه آن بارها گفته‌اند که چشم‌به‌راه روابط بهتر در دوران بایدن هستند؛ به طوری که اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، هم در توییتر نوشت: «به قدرت مردم‌سالاری و نهادها در ایالات‌متحده باور دارم. انتقال صلح‌آمیز قدرت اهمیت اساسی دارد. جو بایدن در انتخابات پیروز شد. چشم ‌به‌ راه همکاری با او در نقش رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده آمریکا هستم.»

دولت ونزوئلا نیز ظاهرا در کنایه به خط‌‌‌ مشی خارجی ایالات ‌متحده اعلام کرد: «در این ماجرای تاسف‌بار، ایالات‌ متحده دچار همان اتفاقی شد که با خط‌‌ مشی‌های سرکوب‌گرانه‌اش برای سایر کشورها تدارک می‌دید.»

© The Independent