کمالوندی: امکان غنی‌سازی اورانیوم ۴۰ تا ۶۰ درصد در ایران وجود دارد

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران این کار در صورت نیاز انجام خواهد شد

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران- عکس از مجید عسگرپور خبرگزاری مهر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد امکان غنی‌سازی اورانیوم در سطوح ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در کشور وجود دارد و با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، این کار در صورت نیاز انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهروز کمالوندی این مطلب را در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت محسن فخری‌زاده، از عوامل کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران که هفتم آذر ماه در آبسرد دماوند ترور شد، بیان کرد.

وی با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت، در حال حاضر بیش از ۴ تن مواد با غنای ۳ و نیم تا ۴ درصد داریم و با توجه به پیش‌بینی که شده است، بر اساس قانون مصوب در مجلس، ظرفیت را افزایش می‌دهیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد، با توجه به پیش بینی‌هایی که صورت گرفته، سالی ۶ تا ۱۰ تن اورانیوم غنی‌سازی شده خواهیم داشت که به سادگی افزایش خواهد یافت و برابر است با ظرفیتی که در گذشته داشتیم.

به گفته کمالوندی، امکان غنی‌سازی در سطوح ۴۰ تا ۶۰ درصد وجود دارد و در مصوبه مجلس آمده اگر نیاز به غنای بالای ۲۰ درصد بود، زیرساخت‌ها فراهم شود و سازمان در این زمینه بررسی‌های خود را انجام داده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در مرکز هسته‌ای فردو خبر داد. غنی‌‎‍سازی ۲۰درصدی سطحی است که ایران قبل از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به آن رسیده بود.

این اقدام تهران واکنش‌های مختلفی را، از دعوت به خویشتنداری تا محکوم کردن، برانگیخته است. آمریکا و اسرائیل نخستین کشورهایی بودند که واکنش نشان دادند. طرف‌های باقیمانده در برجام نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.

بر اساس توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران، موسوم به برجام، جمهوری اسلامی ایران تنها مجاز است از سانتریفیوژهای نسل اول خود برای غنی‌سازی اورانیوم، آن هم تا سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد، استفاده کند.

اقدام ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی، در حالی است که با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امیدها برای حفظ توافق افزایش یافته است. برجام در دولت باراک اوباما، که بایدن معاون او بود، حاصل شد.