ناخشنودی اتحادیه اروپا از شروع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

اقدام ایران «انحرافی چشمگیر» از تعهدات این کشور نسبت به برجام است

سخنگوی دولت ایران، اعلام کرد که فرایند غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد با تزریق گاز در سایت هسته‌ای فردو آغاز شده است- ATTA KENARE / AFP

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم خلوص بیست درصد را آغاز کرده است.

کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس گفت: «به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فُردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح امروز دوشنبه برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.»

همزمان، اتحادیه اروپا هشدار داد که این اقدام ایران «انحرافی چشمگیر» از تعهدات این کشور نسبت به برجام است. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، گفت این اتحادیه پیش از تصمیم‌گیری در این باره، منتظر دریافت گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  خواهد ‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد روز دوشنبه، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، اعلام کرد که فرایند غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد با تزریق گاز در سایت هسته‌ای فردو آغاز شده است.

آقای استانو تاکید کرد که این اقدام «مانع جدی بر سر راه جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای» است.

از سویی، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی نوشت که درصورت «پایبندی تمامی طرفین به برجام، همه اقدامات ایران برگشت‌پذیر خواهند بود.»

آقای ظریف در ادامه نوشت: «ما بر اساس مصوبه مجلس کشور، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم... اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است.»