اعزام یگان دریایی کره جنوبی به تنگه هرمز در پی توقیف نفتکش

سخنگوی پنتاگون: از مسئله آگاهیم و وضعیت را زیر نظر داریم

قایق‌های سپاه پاسداران در حال اسکورت نفتکش کره‌ای - عکس از خبرگزاری مهر

دولت کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد در پی توقیف یک نفتکش با پرچم این کشور از سوی ایران، یک واحد نیروی دریایی را به منطقه فرستاده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر گفته بود که کشتی «ام‌تی‌ هانکوک چمی» را به دلیل «آلودگی نفتی» توقیف کرده است.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت یکی از یگان‌های این کشور که وظیفه مبارزه با دزدان دریایی را به عهده دارد، راهی آب‌های مجاوز تنگه هرمز شده است.

همزمان، به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز توقیف یک شناور نفتکش حامل مواد شیمیایی توسط ایران را تأیید کرد و خواستار آزادی فوری آن شد.

از سوی دیگر، ربکا رباریش، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفت که پنتاگون از این مسئله مطلع است و وضعیت را زیر نظر دارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه دلیل توقیف کشتی کره‌ای را چنین اعلام کرد: «ایران مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد نوشت که داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این کشتی بعدازظهر دوشنبه بدون هیچ توضیحی در خارج از بندر بندرعباس توقف کرده است. کشتی فوق از عربستان سعودی به سمت بندر فجیره در امارات متحده عربی می‌رفت.

این نخستین‌بار نیست که ایران دست به توقیف کشتی‌های نفتی می‌زند. پیش‌تر نیز یک کشتی نفتکش بریتانیایی در آب‌های بین‌المللی توسط سپاه پاسداران توقیف شد.

در آن زمان نیز ایران ادعا کرد که توقیف کشتی بریتانیایی به دلیل برخورد آن با کشتی صیادی ایرانی که با دستگاه ردیاب خاموش و در خلاف جهت در حرکت بوده و خلاف مقررات دریانوردی است انجام‌ گرفته است.

آن اقدام نیز بلافاصله پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق رخ داد. به نظر می‌رسد این اقدام اخیر ایران نیز در راستای مشکلات مالی میان ایران و کره جنوبی رخ‌داده باشد.

اخیراً رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیارد دلار از پول ایران در بانک‌های کره جنوبی است و این کشور به دلیل تحریم‌ها حاضر نیست آن را بازگرداند.