یک میلیارد یورو جنگ‌افزار آلمانی در خاورمیانه فروش رفت

آلمان جزو پنج صادرکننده تسلیحاتی بزرگ در جهان است

سربازان یمنی و سعودی در جنگ داخلی یمنSALEH AL-OBEIDI / AFP

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد این کشور سال گذشته بیش از ۱.۱۶ میلیارد یورو سلاح به خاورمیانه صادر کرده است. این سلاح‌ها عموما در جنگ‌های داخلی یمن و لیبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

هرگونه فروش تسلیحات باید ابتدا به تایید دولت آلمان برسد. دولت این کشور تا روز ۱۷ دسامبر سال گذشته جواز فروش تسلیحاتی را به ارزش ۷۵۲ میلیون یورو به مصر صادر کرد تا این کشور بزرگ‌ترین مشتری تسلیحاتی آن باشد.

پس از این کشور، قطر با ۳۰۵ میلیون یورو، امارات متحده عربی با بیش از ۵۱ میلیون یورو، کویت نزدیک به ۲۳.۵ میلیون یورو و ترکیه نیز با حدود ۲۳ میلیون یورو در رتبه‌های بعدی مشتریان تسلیحات آلمانی قرار دارند.

در سطوح پایین‌تر اردن و بحرین به ترتیب ۱.۷ و ۱.۵ میلیون یورو سلاح از آلمان خریده‌اند.

جالب این‌جا است که این درخواست امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار حزب سبز در مجلس آلمان بود که باعث شد وزارت اقتصاد آلمان این ارقام را منتشر کند.

چنان‌که فهرست کشورهای بالا نشان می‌دهد آلمان به طرفین مختلف منازعات منطقه سلاح می‌فروشد. مثلا در لیبی، امارات و مصر در دفاع از نیروهای خلیفه حفتر در شرق این کشور قرار دارند و ترکیه در سوی مقابل. در چشم‌اندازی وسیع‌تر، امارات و ترکیه در دو قطب متضاد با هم قرار دارند و مصر و قطر روابط نزدیکی با ابوظبی و آنکارا دارند. آلمان اما میزان قابل توجهی سلاح به تمامی این کشورها می‌فروشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنگ داخلی یمن، در یک سو حوثی‌ها قرار دارند که از سوی سپاه پاسداران ایران پشتیبانی می‌شوند و در سمت دیگر ائتلاف وسیعی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی قرار گرفته‌اند که از دولت تحت پذیرش بین‌المللی یمن دفاع می‌کنند. امارات، مصر، کویت، اردن و بحرین -که آلمان به تمام‌شان سلاح فروخته است- جزو این ائتلاف وسیع هستند. اگرچه اهداف نظامی ابوظبی و ریاض در یمن گاه در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند. پس از بیش از شش سال جنگ، ائتلاف تحت رهبری عربستان هنوز نتوانسته است حوثی‌ها را از قدرت ساقط کند و این گروه همچنان قدرت را در صنعا، پایتخت یمن، در اختیار دارند.

طبق آمار سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۳۳ هزار نفر در جنگ یمن جان سپرده‌اند. از این میان ۱۳۱ هزار نفر به دلایل غیرمستقیم همچون فقدان غذا، خدمات درمانی و زیرساخت‌های حیاتی جان داده‌اند.

جنگ داخلی لیبی نیز از همان سال ۲۰۱۴ در جریان است. در آن جنگ، ترکیه و قطر از دولت تحت پذیرش بین‌المللی با مرکزیت طرابلس (پایتخت) دفاع می‌کنند و در طرف مقابل، مصر و امارات و روسیه از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شرق کشور و با مرکزیت بنغازی حمایت می‌کنند. در حال حاضر در لیبی آتش‌بس برقرار است.

از میان کشورهایی که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیستند، آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات جهان است. طبق آخرین داده‌های «موسسه بین‌المللی پژوهش صلح استکلهم» این کشور به همراه آمریکا، روسیه، فرانسه و چین بزرگ‌ترین پنج صادرکننده تسلیحاتی جهانند که در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ۷۶ درصد کل تسلیحات جهان را صادر کرده‌اند.

بیشتر از جهان