واکسن آکسفورد به اولین بیمار تزریق شد

قرار است این هفته صدها مرکز واکسیناسیون جدید در بریتانیا راه‌اندازی شود

جیمز شاو ۸۲ ساله، اولین کسی بود که واکسن تولیدی آکسفورد-آسترازنکا را دریافت کرد- Andy Buchanan / POOL / AFP

یک مرد ۸۲ ساله، اولین نفر در جهان بود که با شروع تزریق گسترده واکسن تولیدی آکسفورد-آسترازنکا، این واکسن را دریافت کرد.  

ساعت هفت‌و‌نیم صبح روز دوشنبه، سم فاستر، پرستار بیمارستان چرچیل، متعلق به بنیاد بیمارستان‌های خدمات سلامت همگانی دانشگاه آکسفورد، واکسن فوق را به برایان پینکر تزریق کرد.  

آقای پینکر، که چند سالی است در این بیمارستان تحت درمان دیالیز کلیه قرار می‌گیرد، از این که واکسن دریافت کرده و علیه ویروس کرونا مصونیت یافته است، ابراز خوشحالی کرد.  

او که مدیر بازنشسته تاسیسات است، گفت که واکسن برای ادامه عملیات دیالیز، به او آرامش خاطر می‌دهد. او گفت مشتاقانه در انتظار جشن گرفتن چهل و هشتمین سالگرد ازدواجش در ماه فوریه است.  

آقای پینکر گفت: «از این که امروز واکسن کووید می‌زنم بسیار خوشحالم و به این که این واکسن در آکسفورد تولید شده است، افتخار می‌کنم.» 

او گفت: «پرستاران، پزشکان و کادر درمان امروز همگی فوق‌العاده بودند و حالا واقعا مشتاق چهل و هشتمین سالگرد ازدواجم با همسرم شرلی هستم.»  

تروور کولت، مدرس موسیقی ۸۸ ساله و پدر سه فرزند و پرفسور اندرو پولارد، پزشک مشغول به کار در بنیاد بیمارستان‌های سازمان خدمات سلامت همگانی دانشگاه آکسفورد نیز، در کنار آقای پینکر، از جمله کسانی بودند که واکسینه شدند.  

پرفسور پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد و محقق ارشد برنامه آزمایشی واکسن آکسفورد، گفت: «زدن واکسنی که تیم‌های دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا در تولیدش برای بریتانیا و جهان سخت تلاش کردند، برای من یک لحظه واقعا غرورآفرین بود.»  

سم فاستر، پرستار ارشد در بنیاد بیمارستان‌های سازمان خدمات بهداشت و سلامت همگانی دانشگاه آکسفورد، که به آقای پینکر واکسن زد گفت: «این که بتوانم اولین واکسن آکسفورد را در بیمارستان چرچیل، این جا در آکسفورد، در فاصله چند صد متری جایی که واکسن تولید شده است تزریق کنم، برایم افتخاری بزرگ است.»  

قرار است این هفته صدها مرکز واکسیناسیون جدید راه‌اندازی شوند و به ۷۰۰ مرکزی که در حال حاضر مشغول کارند اضافه شود، تا اولین ۵۰۰ هزار دز واکسن جدید، به افراد زده شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین واکسیناسیون آکسفورد- آسترازنکا، قرار است در آکسفورد و پنج بیمارستان دیگر آن تزریق شود که دو تا در لندن و بقیه در ساسکس، لانکاشایر و وارویکشایر قرار دارند، تا قبل از ارسال محموله‌های بزرگ واکسن به صدها مرکز واکسیناسیون در این هفته، مورد نظارت قرار گیرند.  

هفته گذشته، بازرسان و چهار مسؤول ارشد پزشکی بریتانیا اعلام کردند که فاصله میان اولین و دومین دز واکسن فایزر-بیونتک باید به جای ۲۱ روزی که ابتدا برنامه‌ریزی شده بود به ۱۲ هفته افزایش یابد تا به سرعت افراد بیشتری واکسینه شوند.  

به دنبال انتقادها، از جمله از سوی انجمن پزشکی بریتانیا، چهار مسؤول ارشد پزشکی بریتانیا از این تصمیم دفاع کردند.  

نقل و انتقال و انبار کردن واکسن آکسفورد-آسترازنکا، آسان‌تر از واکسن فایزر است که به فریزرهایی با برودت منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد.  

واکسن آکسفورد-آسترازنکا را می‌توان در دمای یخچال و بین دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری کرد و از این رو حمل و نقل و توزیع آن در میان خانه‌های سالمندان و دیگر نقاط در سراسر بریتانیا آسان‌تر است.  

گزارش‌های بیشتر از پی‌ای 

© The Independent

بیشتر از جهان