آغاز عملیات جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز در بغداد

به نظر می‌رسد این اقدامات در راستای تلاش نخست‌وزیر عراق برای ایجاد امنیت در بغداد است

دولت عراق در تلاش است تا سلاح‌های غیرمجاز را جمع آوری کند، عکس تزیینی -  - US DEPARTMENT OF DEFENSE / AFP

سازمان اطلاعات و امنیت عراق از آغاز یک عملیات امنیتی برای خلع و جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز در بغداد خبر داد.

در بیانیه‌ای که این سازمان منتشر کرده آمده است، بر اساس دستورهای صادر شده از سوی مقامات بالاتر و پس از بازرسی میدانی برای خلع سلاح غیرمجاز در مناطق اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد، گروه‌های سازمان اطلاعاتی به نمایندگی از اطلاعات هنگ سوم، تیپ پنجم و ششم اداره اطلاعات پلیس فدرال در وزارت کشور، پس از انجام یک عملیات در مناطق حمدانیه و العستاته در استان بغداد، ۸ قبضه اسلحه کلاشینکف، ۵ نارنجک، مقادیری مهمات، کلت و تجهیزات نظامی مختلف کشف کردند.

خلع سلاح گروه‌های شبه نظامی مسلح در عراق یکی از عمده‌ترین چالش‌ها برای دولت جدید عراق به شمار می رود، به ویژه این‌که گروه‌های مسلح وفادار به ایران در جریان چند سال گذشته در تمام بخش‌های دولتی نفوذ کرده و اختیارات بسیاری را در دست گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، حامد مطلک، رئیس «حزب گفت و گو و تغییر» به ایندپندنت عربی گفته بود خلع سلاح گروه‌های مسلح که با فروگذاشتن سلاح، در معرض بازپرسی و پیگرد قرار خواهندگرفت، کار بسیار دشواری است، بنابراین، مصطفی‌الکاظمی تا رسیدن به این هدف با چالش‌های بی شماری رو به رو خواهد شد.

به نظر می‌رسد این اقدامات پس از هشدار اخیر نخست‌وزیر عراق صورت‌گرفته است.

پیش‌تر، مصطفی الکاظمی به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران هشدار داد و گفت: «امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانه و پوچ نخواهیم شد.»

هشدار نخست‌وزیر عراق در پی تجمع مسلحانه شماری از شبه‌نظامیان عصائب اهل حق مقابل ساختمان اطلاعات عراق در بغداد بیان شد. این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به دنبال بازداشت دو نفر از اعضایش به‌عنوان متهمان حمله راکتی به منطقه سبز و سفارت آمریکا در بغداد، با تجمع مسلحانه و همچنین تعیین ضرب‌الاجل خواهان آزادی آنها شده بود.

شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر در جریان حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا، بخشی از محوطه سفارت آسیب دید. این موضوع با واکنش ایالات متحده همراه شد و دونالد ترامپ مسئولیت آن را با جمهوری اسلامی دانست.

بیشتر از جهان