حمله تخریب‌گران به خانه‌های نانسی پلوسی و میچ مک‌کانل

بر در گاراژ خانه خانم پلوسی در سانفرانسیکو با افشانه نوشته‌اند «۲ هزار دلار»، «کمک مالی بی‌ کمک مالی!»

نانسی پلوسی (چپ)، رهبر مجلس نمایندگان آمریکا و میچ مک‌کانل (راست) رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا - SAUL LOEB, Nicholas Kamm / AFP

ظاهراً در واکنش به تصویب اخیر لایحه امداد کرونایی در مجلس نمایندگان آمریکا که نانسی پلوسی رئیس آن است و مجلس سنا که میچ مک‌کانل رهبری اکثریت آن را در دست دارد، تخریب‌گران به خانه‌های این دو رهبر مجالس کنگره حمله کرده‌اند.

بر در گاراژ خانه خانم پلوسی در سانفرانسیکو با افشانه نوشته‌اند «۲ هزار دلار»، «کمک مالی بی ‌کمک مالی!» و «همه چیز می‌خواهیم!». به گزارش شبکه تلویزیونی کپیکس از سان‌فرانسیسکو،  مهاجمان سر بریده خوکی را هم در مسیر ماشین‌رو منزل وی انداخته بودند و با رنگ قرمز خطی کشیده بودند. دو حرف A با دایره‌ای دور آن نیز در میان نوشته‌های تخریب‌گران به چشم می‌خورد که اغلب نماد اقتدارگریزی(anarchism) است. پلیس سانفرانسیسکو می‌گوید نخستین بار در ساعت ۲ بامداد روز سال نو گزارشی تلفنی از این حادثه دریافت کردند. خانم پلوسی تاکنون در این باره چیزی نگفته است.

در پی ابراز ناراحتی  رئیس جمهوری ترامپ از این که در تازه‌ترین لایحه امداد کرونایی برای کمک نقدی مستقیم به مردم سختی‌کشیده  آمریکا فقط ۶۰۰ دلار گنجانده‌اند، دمکرات‌ها نیز عزم خود را جزم کردند تا آن مبلغ به ۲ هزار دلار افزایش یابد. به گزارش نشریه پلتیکو، پس از آن که مجلس نمایندگان با همیاری ۴۴ جمهوری‌خواه این لایحه را از تصویب گذراند، آقای مک‌دانل در مجلس سنا جلو آن را گرفت و گفت که با این لایحه «به کسانی که نیازمند چنین کمکی نیستند، هزاران دلار» می‌دهند.

آدری کارلسون، یکی از همسایگان خانم پلوسی، در مصاحبه با شبکه کپیکس گفت که به نظر او تخریب‌گری «راه مناسبی» نیست و آغاز کردن سال نو با چنین کاری وحشتناک است، «چون ما مردم امید داشتیم تا کمتر با عصبانیت‌ها و نفرت‌ورزی‌های پارسال مواجه شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر در ورودی خانه میچ مک‌کانل در لوییزویل ایالت کنتاکی هم با افشانه نوشته بودند «پول من کجاست؟» به گزارش شبکه تلویزیونی دبلیو.دی.آر.بی، روی نرده‌های ورودی هم شعارهای توهین‌آمیزتری نوشته بودند.

آقای مک‌کانل با صدور بیانیه‌ای گفت که در سراسر دوران کاری‌اش مدافع متمم اول قانون اساسی بوده است، اما این ماجرا «فرق» دارد.

در گزارش شبکه تلویزیونی دبلیو.وای.ام.تی به نقل از وی آمده است: «تخریب‌گری و سیاست هراس‌افکنی در جامعه ما جایی ندارد. من و همسرم هرگز از چنین تهدیدهای زهرآگینی دچار هراس نشده‌ایم. فقط امیدواریم این تندخویی‌های افراطی آرامش همسایگان ما را در لوییزویل به هم نزده باشد.»

بسیاری بر این باورند که دونالد ترامپ از کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ به بعد و در دوران ریاست جمهوری‌اش، به «سیاست هراس‌افکنی» متوسل شده است و بسیاری از جمهوری‌خواهان از ترس تلافی کردن رئیس جمهوری، هراس داشته‌اند که از او انتقاد کنند. این باور وجود دارد که کوتاه آمدن‌های آقای مک‌کانل در برابر سرکشی‌های آقای ترامپ باعث شده است تا آقای ترامپ از هراس‌افکنی همچون راهبردی سیاسی استفاده کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، لایحه امدادی دسامبر را  «پیش‌پرداخت» خواند. این نشان می‌دهد کمک‌های بیش‌تری در راه است، اما به احتمال زیاد به نتیجه دو انتخابات دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا بستگی دارد که مشخص خواهد کرد که آقای مک‌کانل همچنان رهبری سنا را در دست خواهد داشت یا خیر.

معترضان قبلاً هم جلو خانه خانم پلوسی در سانفراسیسکو تجمعاتی به راه انداخته بودند. از جمله در ماه سپتامبر جلو خانه وی راه‌پیمایی برگزار کردند، زیرا  ماسک‌ نزده به آرایشگاهی رفته بود که به علت مقررات کرونایی بسته بود.

به گزارش نیویورک پست، در همان ماه کاربری در یوتیوب پخش زنده‌ای از خود را به نمایش گذاشت که در حال مدفوع کردن در مسیر ماشین‌رو خانه خانم پلوسی بود.

طبق چندین گزارش مجله لوییز کوریر، معترضان در ماه سپتامبر چندین بار جلو خانه آقای مک‌کانل در کنتاکی هم جمع شدند که گردهمایی اعتراض به تصمیم او در موافقت با تعیین جانشین برای روت بیدر گینزبرگ در دیوان عالی و گردهمایی حمایت از جنبش «جان سیاهان باارزش است» از جمله آن‌ها بود.

© The Independent