مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت چک کمک‌هزینه دو هزار دلاری را تایید کرد

این لایحه با اختلاف ۲۷۵ در مقابل ۱۳۴ رای به تصویب اکثریت رسید

نانسی پلوسی، سخنگوی کنگره آمریکا - REUTERS/Erin Scott

پس از درخواست لحظه آخری ترامپ از کنگره برای افزایش مبلغ پرداخت مستقیم در بسته حمایتی همه‌گیری کرونا، بالاخره تلاش‌های او برای پرداخت دو هزار دلار به میلیون‌ها آمریکایی با اختلاف کم آرا در مجلس نمایندگان، به ثمر رسید.

پس از پرداختن یک چک انگیزشی یک هزار و ۲۰۰ دلاری به آمریکایی‌ها در ماه آوریل، اعضای هر دو حزب در کنگره، ماه‌ها برای افزایش مبلغ این چک مبارزه کردند و دموکرات‌ها کوشیدند اعتراض و مخالفت دقیقه ۹۰ رئیس‌جمهور را اهرم خود قرار دهند.

در نزاع اخیر بر سر بسته حمایتی جدید همه‌گیری کرونا ، جمهوری‌خواهان درخواست دمکرات‌ها را برای فرستادن چکی به همان مبلغ قبلی، رد کردند.

طبق لایحه کمک‌های تکمیلی حمایتی به آمریکایی‌ها یا همان لایحه نقدی قرار شد این مبلغ از ۶۰۰ دلار به دوهزار دلار افزایش یابد. مجلس سنا که اکثریت آن با جمهوری‌خواهان است میبایست این اقدام را تایید کند. درحالی‌که دمکرات‌های مجلس با جمهوری‌خواهانی که به‌رغم خواسته‌های رئیس‌جمهور طرفدار سیاست ریاضت اقتصادی هستند، می‌کوشیدند میچ مکانل، رهبر حزب اکثریت سنا، را وادار کنند با پرداخت مبلغ حمایتی بیشتر به آمریکایی‌های تحت‌فشار، مخالفت کند.

دولت رئیس‌جمهور مشغول مذاکره برای تعیین شرایط و حدود این بسته بود اما مخالفت لحظه آخری خودش با آن باعث شد رسیدن این بسته حمایتی فدرال به دست میلیون‌ها بیکار، با خطر به تاخیر افتادن مواجه شود. این بسته روز ۲۶ دسامبر منقضی شد و ممنوعیت فدرال اخراج از کار نیز در روز جشن سال نو از اعتبار ساقط می‌شود.

رئیس‌جمهور با حدود یک هفته تاخیر پس از تصویب این اقدام توسط هردو حزب کنگره، روز یکشنبه آن را امضا کرد. نانسی پلوسی، سخنگوی کنگره باوجود تعلیق مقررات معمول کنگره، در روز دوشنبه تصویب این لایحه را خواستار شد که برای تصویب فوری، به کسب دوسوم آرا نیاز داشت.

این لایحه با اختلاف ۲۷۵ در مقابل ۱۳۴ رای به تصویب اکثریت رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پلوسی گفت که این قانون «شریان حیاتی میلیون‌ها آمریکایی» خواهد بود. وی روز دوشنبه در صحن مجلس گفت: «این بسته انگیزشی چندان بزرگ نیست... صرفا (بسته) تکمیلی اضطراری است. هدف این بود که ویروس را شکست بدهیم، قهرمانانمان را پاس بداریم... و این پول را در جیب مردم آمریکا بگذاریم.»

او افزود: «جمهوری‌خواهان می‌توانند انتخاب کنند که به این قانون رای بدهند یا نیاز مردم آمریکا به این پول را نادیده بگیرند.» او گفت که رای مخالف به این اقدام «در حکم نادیده گرفتن مشکلات اقتصادی مردم است.»

کوین بردی، رهبر جمهوری‌خواهان کارگروه تامین معاش مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت که مردم این مبالغ را برای پرداخت بدهی‌ها یا «خرید اینترنتی وسایل جدید از وال‌مارت، بست‌بای یا آمازون» صرف می‌کنند. او گفت که این قانون «برای مردم، کار، نمی‌شود. من نگران این هستم که نیم تریلیون دلار دیگر هم در جایی خرج می‌کنیم که کمکی به آمریکایی‌های واقعا تحت‌فشار نمی‌کند.»

در پیوست‌نامه مالی این قانون آمده است که اضافه شدن این کمک‌هزینه‌ها، بیش از ۴۶۴ میلیارد دلار به مبلغ بسته حمایتی همه‌گیری کرونا خواهد افزود.

خانم رشیده طالب، نماینده دموکرات کنگره از ایالت میشیگان با انتقاد از تصویب لایحه کاهش مالیات شرکتی موسوم به «ناهار سه مارتینیی» مورد حمایت رئیس‌جمهور، گفت: «کاهش مالیات غذای سه مارتینی را در لایحه  حمایتی عجیب همه‌گیری کرونا گنجانده‌اند اما هزینه‌ای که مالیات‌دهندگان باید بابت این بدهند چقدر است؟ می‌دانیم که هزینه‌های معاش در این لایحه گنجانده نشده است. مردم خانه و کاشانه خود را از دست خواهند داد و به آب دسترسی نخواهند داشت و رنج بیشتری خواهند کشید چون جمهوری‌خواهان سنا می‌خواهند اول به شرکت‌ها کمک کنند.»

پس از آن که قانون‌گذاران با کلیات این بسته حمایتی اضطراری و لایحه بودجه دولتی فراگیر موافقت کردند، رئیس‌جمهور در تعطیلات کریسمس این لایحه را امضا نکرد و آن را معلق نگه داشت.

رئیس‌جمهور یکشنبه‌شب با اشاره به این که امضا کردن این قانون منوط به پذیرش سایر درخواست‌هایش است، تاکید کرد که سنا «فرایند رای‌گیری برای افزایش مبلغ چک‌ها به دو هزار دلار را آغاز، ماده ۲۳۰ را لغو و کار تحقیق در مورد تقلب در انتخابات را آغاز خواهد کرد.» او در بیانیه یکشنبه‌شب خود گفت: «حمایت ماده ۲۳۰ نباید شامل حال شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات شود! باید به تقلب در انتخابات رسیدگی شود! پول بسیار بیشتری در راه است. هرگز دست از مبارزه به نفع مردم آمریکا بر نخواهم داشت!»

© The Independent

بیشتر از جهان