خانه پدر شعر نو فارسی در تهران «نیمه‌جان» است 

روند ترمیم محل زندگی نیما یوشیج در تهران حاشیه‌های زیادی داشته است

خانه علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، در منطقه شمیران تهران و در خیابان دزاشیب واقع شده است- عکس از ایلنا

چندی‌ست که ماجرای ترمیم و مرمت خانه نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی، خبرساز شده است. خبرگزاری ایسنا، امروز، شنبه ۱۳ دی‌ماه، در گزارشی به ماجرای مرمت محل زندگی این شاعر پرآوازه پرداخته است که بر اساس آخرین گزارش‌ها،  نیمه‌کاره رها شده است و کار ترمیم آن به جایی نرسیده است. 

گزارش ایسنا با اشاره به آن که «غیب شدن» مرمتگرانِ خانه نیما اوایل امسال گوشزد شده بود، می‌نویسد: «قبل از شیوع کرونا هم دیگر هیچ مرمتگری در این خانه‌ دیده نشده است و بعد از مدت‌ها، روز ۱۱ دی دو نفر به ظاهر مسئول یا کارشناس به خانه سر زدند.»

گزارش ایسنا با اشاره به دردسرهای مختلف این خانه در سه سال گذشته، می‌افزاید: «طبق تصاویر و توضیحاتی که هر روز از روند مرمت که نه، بی توجهی به این بنای تاریخی و مهم می‌گذرد، به نظر می‌رسد قصد داشتند ابروی خانه را درست کنند، چشمش را هم کور کرده‌اند و حالا خانه نیما حتی نه سقف دارد و نه شیروانی.»

خانه نیما یوشیج نهایتا توسط سازمان زیباسازی تهران خریداری شد. پیش از آن، حاشیه‌های بسیاری برای این خانه تاریخی به وجود آمد. از خروج خانه از فهرست ثبت خانه‌های تاریخی گرفته تا مالکی که می‌خواست آن را تخریب کند. در بهار سال ۱۳۹۸ شهردار منطقه یک تهران از تملک نهایی خانه نیما یوشیج در خیابان دزاشیب خبر داد.

حمید موسوی در آن زمان  با اعلام این خبر گفته بود که خرید خانه نیما یوشیج پس از ۱۹ سال، بین شهرداری و مالک امضا  شد. 

این مقام شهرداری تهران در آن موقع گفته بود که «این ملک طی صورتجلسه‌ای تحویل سازمان زیباسازی شده و پس از عملیات مرمت و بازسازی، عموم شهروندان می‌توانند از این خانه موزه بازدید کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در تاریخ ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ اعلام شده بود که خانه نیما یوشیج همزمان با روز میلاد این شاعر، یعنی ۲۱ آبان، رسما افتتاح می‌شود. اما کمی بعدتر، مدیرعامل سازمان زیباسازی اعلام کرد که «به دلیل تداخلی که در انجام برخی کارها داشتیم، نتوانستیم در نیمه نخست امسال اقدامات مورد نیاز برای ساماندهی و تجهیز خانه نیما یوشیج را به نتیجه برسانیم.»

مسئولان اعلام کرده بودند که مرمت این خانه تا پایان سال ۱۳۹۸ به پایان خواهد رسید، اما این وعده هم عملی نشد. 

در گزارش ایسنا به سندی اشاره شده است که در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۹، محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با انتقاد از روند پیشرفت مرمت خانه نیما یوشیج پس از بازدید از آن خانه نوشته است: «با وجود گذشت یک سال و نیم از تملک خانه نیما یوشیج، متأسفانه همکاران من در شهرداری و حوزه مدیریت شهری نتوانسته‌اند تعهدات خود را در رابطه با مرمت و آماده سازی این مجموعه بر اساس انتظاراتی که کمیسیون فرهنگی شورا داشته، انجام دهند.»

نیما یوشیج، بیشتر دوران کودکی و نوجوانی خود را در روستای «یوش» در مازندران گذرانده بود که پدرش، اعظام‌السلطنه اسفندیاری، املاک مختصری در آنجا داشت. پس از آن که سرمای آن منطقه باعث ابتلای نیما به  ذات‌الریه شد، برای معالجه به تهران رفت و  در سال ۱۳۲۷در خانه‌‌ای که در آن زمان خارج از تهران آن روزگار واقع شده بود، ساکن شد. 

خانه علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، در منطقه شمیران تهران و در خیابان دزاشیب واقع شده است. آن خانه‌ در دوره پهلوی دوم ساخته شده است و حدود ۶۸۸ متر مربع عرصه دارد و ۱۸۰ متر مربع نیز زیربنای آن است. 

در بخشی از گزارش خبرگزاری ایسنا آمده است: «خانه  نیما نیاز به زیباسازی ندارد و سازمان توسعه فضاهای فرهنگی که متولی چندین خانه‌ی تاریخی، از جمله خانه – موزه جلال آل احمد بوده، باید تجربه شایسته‌تری را در کارنامه‌ خود داشته باشد.»

این گزارش، بسیاری از اقدامات شهرداری تهران را درباره زیباسازی و مرمت خانه نیما یوشیج «هیاهوی تبلیغاتی» نامیده است که  دیگر «قابل باور» نیست. 

بیشتر از فرهنگ و هنر