اخذ مالیات از خانه‌های خالی تا دوهفته دیگر آغاز می‌شود

بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی همچنان ناقص است

قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به زودی اجرا می‌شود - عکس از ایرنا

معاون فناوری سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که در حال حاضر اطلاعات خانه‌های خالی کشور ناقص است، اما در صورت تکمیل آن، می‌توان اخذ مالیات از خانه‌های خالی را از دوهفته دیگر آغاز کرد.

هادی خانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت سازمان امور مالیاتی صرفاً فهرست اسامی افراد و اطلاعات ملک آنها را برابر توافقی که با وزارت راه و شهرسازی دارد، دریافت می‌کند و ما در این سازمان بدون اینکه دخالتی در احراز خالی بودن خانه‌ها داشته باشیم، مطالبه مالیات را انجام می‌دهیم.

او افزود که مسئول احراز خالی بودن خانه‌ها و تشخیص آن وزارت راه و شهرسازی است. بااین‌حال در این اطلاعات نواقصی وجود دارد و سازمان امور مالیاتی اطلاعاتی را به‌ویژه اطلاعاتی مانند سال ساخت و مدت‌زمان خالی بودن خانه را درخواست کرده است. او تأکید کرد که این اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی بسیار مهم است و می‌توانند در میزان مالیات بسیار اثرگذار باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون سازمان امور مالیاتی، فهرست اولیه خانه‌های خالی که شامل ۱۰۹ هزار ملک بوده، همچنان در حال تکمیل است. او در این باره گفت: «وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای را راه اندازی کرده است و اطلاعات خانه‌های خالی در این سامانه بارگذاری می‌شود و سازمان امور مالیاتی به این سامانه دسترسی دارد و به طور مرتب اطلاعات از خانه‌های خالی در این سامانه مشاهده می‌کنیم.»

در آذر سال جاری، شورای نگهبان طرح مجلس به‌منظور اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کرد. براین‌اساس، خانه‌هایی که خالی محسوب شوند، باید ماهانه مالیاتی معادل دوبرابر ارزش اجاره هرماه پرداخت کنند و این ضریب در سال‌های بعد ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت.

حسن روحانی نیز، روز هشتم دی قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (ماده ۵۴ مکرر) در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی را به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کرد.

در همین رابطه تجارت نیوز در توضیح تبیین خانه‌های خالی نوشت که واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به‌عنوان خانه خالی شناسایی می‌شوند، در صورت گذشت بیش از ۱۲ ماه از پایان عملیات ساخت (برای واحدهای نوساز) یا بیش از شش ماه از آخرین نقل‌وانتقال یا آخرین زمان سکونت (برای واحدهای غیرنوساز) مشمول مالیات خانه‌های خالی شوند.

اگرچه این طرح از سوی برخی نیز با انتقاداتی مواجه شده است. پیش‌تر، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با ناپخته دانستن طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت که عدم اشراف به تمام زوایا و ابعاد مسئله مسکن باعث تصویب قانونی می‌شود که عملاً زمینه اجرا نخواهد داشت.

بیشتر از اقتصاد