حمایت مذاکره‌کننده صلح از طرح دولت موقت

نوع نظام و آتش‌بس دو موضوع اصلی در مذاکراتی است که تا سه روز دیگر در دوحه ازسرگرفته می‌شود

عبدالحفیظ منصور، عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان بر اهمیت ایجاد دولت موقت برای ادغام طالبان و برقراری صلح تاکید می‌کند - رسانه‌های اجتماعی

عبدالحفیظ منصور، عضو تیم مذاکره‌کننده صلح نظام جمهوری اسلامی افغانستان، از طرح ایجاد دولت موقت برای برقراری صلح در کشورش حمایت کرده و گفته که بعید است که بدون این طرح، طالبان به آشتی ملی تن در دهد.

آقای منصور که امروز شنبه، ۱۳ دی‌ماه، در نشستی در انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان سخنرانی می‌کرد، گفت که بعید است طالبان مانند حزب اسلامی افغانستان در چارچوب دولت کنونی ادغام شوند و به همین دلیل پیشنهاد داد که برای برقراری صلح در کشور نیاز است حکومت موقت شکل بگیرد.

دولت افغانستان ایجاد حکومت موقت را خط قرمز خود می‌داند و بر حفظ آنچه «دستاوردهای نظام و دموکراسی» می‌خواند، تاکید دارد. با این وجود، دولت افغانستان تاکنون به این پیشنهاد واکنش رسمی نشان نداده است.

آقای منصور که همراه با ۲۰ تن دیگر، از همین دولت در مذاکره با طالبان نمایندگی می‌کند، در سخنرانی خود گفت که تشکیل حکومت موقت، یگانه ساختار عملی برای پایان جنگ و ادغام طالبان در بدنه نظام است. او البته تاکید کرد که ساختار نظام هم باید فراگیرتر شود و از ریاست‌جمهوری متمرکز به نظام صدارتی تغییر کند تا قدرت بین جریان‌های اصلی سیاسی به طور برابر تقسیم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما ناگزیر هستیم با حفظ چارچوب نظام و ارزش‌های حقوق بشری، به سمت یک حکومت موقت که طالبان نیز در آن شامل شود، حرکت کنیم.»

طالبان و دولت افغانستان بعد از سه ماه مذاکره مورد حمایت آمریکا، سرانجام بر دستورالعمل مذاکرات توافق کرده‌اند. دور دوم مذاکرات سه روز بعد در دوحه قطر آغاز خواهد شد. آقای منصور همچنین گفت که هیئت افغانستان دوشنبه آینده راهی دوحه می‌شود.

دولت افغانستان برای حمایت از هیئت مذاکره‌کننده، شورای عالی مصالحه ملی تشکیل داده است که در کمیته رهبری آن تمام رهبران عمده سیاسی کشور حضور دارند. دو طرف موضوعات موردبحث را این طور به بیرون درز داده‌اند که برای طرف دولت، برقراری‌ آتش‌بس و برای طالبان، تغییر نظام در اولویت قرار دارد.

آقای منصور بار دیگر تایید کرد که طالبان شکل‌گیری یک ساختار سیاسی را در سرفصل گفت‌وگوهای صلح قرار داده‌اند و بدون صحبت روی این موضوع، از بحث روی برقراری آتش‌بس در کشور خودداری خواهند کرد.

آمریکا پس از توافق با طالبان تعهد کرده است که تا ماه مه سال جاری میلادی نظامیان خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. تا آن زمان دستیابی به توافق صلح بین دولت و طالبان، برای جلوگیری از تشدید جنگ و احتمال فروپاشی، ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر از جهان