آمادگی آمریکا برای مقابله با حمله احتمالی ایران در خاورمیانه

تشدید تنش میان واشنگتن و تهران همزمان با نزدیک شدن به اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی

شماری از چتربازان ارتش آمریکا. عكس از:  AFP

در حالی‌که ایران برای بزرگداشت اولین سالگرد کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و برجسته‌ترین رهبر نظامی آن، که در آغاز سال گذشته در حمله پهپادهای آمریکایی در عراق کشته شد، آماده می‌شود، یک مقام آمریکایی پرده از نشانه‌های فزاینده‌ای برداشت مبنی بر این‌که تهران قصد دارد "منافع و نیروهای آمریکایی در خاورمیانه" را هدف حمله قرار دهد.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در صحبتی با شبکه خبری ان‌بی‌سی داشت، گفت که دانستن مقاصد ایران "در برخی از مواقع عملا دشوار و غیرقابل پیش‌بینی است" در حالی که شبکه "CNN" آمریکایی از مقام دیگری در واشنگتن نقل قول کرد که می‌گفت آنها به درستی"نمی دانند" که هدف اصلی از آمادگی‌های ایران در این مقطع حساس، "دفاعی است یا تهاجمی؟"

این تحولات یک روز پس از آن رخ داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا را متهم كرد كه به دنبال یافتن بهانه‌ای برای حمله به ایران است. وی متعهد شد كه هرچند تهران به دنبال جنگ نیست اما در صورت ناگزیری از خود دفاع خواهد كرد. ظریف در لابلای صحبت‌هایش گفته بود: "اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از برنامه واشنگتن برای حمله به تهران است."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی که اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس تهدید به "انتقام‌جویی از قتل سلیمانی" با حمله به اهداف داخل آمریكا کرد، حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به این كه تمام پایگاه‌های نظامی آمریكا در منطقه "زیر پوشش موشك‌های ایران هستند"، گفت که به ترامپ توصیه می‌كند "سال نو میلادی را برای آمریکایی به عزا تبدیل نکند."

در واقع، خاورمیانه از ماه نوامبر تا کنون پیوسته شاهد تحرکات نظامی فزاینده است، طوری‌که آمریکا در گام نخست ناو هواپیمابر "نیمیتز" را در آب‌های خلیج فارس مستقر کرد، سپس در ۱۰ دسامبر گذشته دو بمب افکن B-52 را به منطقه اعزام کرد. افزون بر آن، در نوامبر گذشته یک مقام آمریکایی به "نیویورک تایمز" فاش کرد که رئیس جمهور ترامپ "خواستار گزینه‌هایی" برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران شده بود، اما در نهایت تصمیم گرفت که به دلیل خطر گسترده درگیری، عملیات مورد نظر را انجام ندهد.

در همین حال، وزارت دفاع آمریكا روز پنج‌شنبه گذشته اعلام كرد كه ناو هواپیمابر "نیمیتز" كه در سواحل سومالی مستقر شده بود را به کشور می‌فرستد، اقدامی که مقامات آمریکایی آن را "تلاشی برای كاهش تنش در منطقه" تلقی می‌کنند.

این در حالی است که واشنگتن، شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران را مسئول حملات موشکی به مواضع آمریكا در عراق، از جمله به مناطق نزدیك به سفارت آمریکا در بغداد می‌داند، اما گروه‌های عراقی وفادار به ایران تا کنون مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته اند.

پس از حمله موشکی اخیر به سفارت واشنگتن در منطقه سبز بغداد، رئیس جمهور ترامپ در توئیتی با اشاره این رخداد، صحبت از احتمال حملات بیشتری علیه آمریکایی‌ها در عراق کرد و هشدار داد که "در صورت کشته شدن یک آمریکایی، ایران را مسئول خواهد دانست."

از سوی دیگر، کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع (پنتاگون) اواخر روز پنج‎شنبه گذشته به شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گفت که کشورش تمام تحرکات ایران را از نزدیک زیر نظر دارد. وی افزود "در حالی که امیدوارم با آرامش و بدون درگیری وارد سال ۲۰۲۱ شویم، اما پنتاگون همواره آماده دفاع از مردم آمریکا و منافع آنها است."

قابل ذکر است که روابط تهران و واشنگتن که در طول چهار دهه گذشته قطع بود، در دوره ریاست جمهوری ترامپ شاهد تنش‌های بسیاری شد و ایالات متحده سیاست فشارحداکثری علیه ایران را در پیش گرفت. در سال ۲۰۱۸، واشنگتن به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و با اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، این کشور را در عمق بحران فرو برد. سپس، کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که مسئول انجام مأموریت‌های ویژه ایران در خارج از کشور بود، در بامداد سوم ژانويه ۲۰۲۰ همراه با ابومهدی مهندس، معاون رئیس حشد شعبی در عراق، باعث افزایش تنش میان دوجانب شد.

در حالی‌که اقدام نظامی که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شد، خشم دولت ایران را برانگیخت و اظهارات خصمانه‌اش علیه واشنگتن را افزایش داد، اما پنتاگون در آن زمان تأکید کرد که اقدام قاطع دفاعی به منظور ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که ایالات متحده آن را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده است را برای دفاع و حمایت از شهروندان آمریکا انجام داده است.

© IndependentArabia